OST FEATURING DIANNE REEVES

(CONCORD/UNIVERSAL)

CONCERT: 13/07, BLUE NOTE RECORDS FESTIVAL, GENT

In Good Night, and Good Luck belicht acteur-regisseur George Clooney de communistenjacht tijdens de jaren vijftig. De protagonisten zijn senator Joseph McCarthy en radio- en tv-journalist Edward R. Murrow, die zijn show elke avond afsloot met de titel van deze film. Alles in stijlvol zwart-wit, dat spreekt, en daar hoort natuurlijk een gepaste soundtrack bij. Clooney, als neef van zangeres Rosemary Clooney een stevige jazzliefhebber, kwam al snel uit bij Dianne Reeves, die van de interpretatie van Ella Fitzgerald en Sarah Vaughan haar handelsmerk heeft gemaakt. Samen met haar vaste band baant ze zich krachtig een weg door standards als Str aighten Up and Fly Right, I’ve Got My Eyes on You, How High the Moon, Pretend en Solitude. Songs in een ouderwetse baljurk uit het mortuarium van de jazz, maar Reeves – nu eens een kloeke matrone, dan weer een spinnende poes – kan met haar stem een dode doen wandelen. Uit op het uitstekende Concord-label, dat vanaf nu door Universal wordt verdeeld.

Billie Holiday ****

THE COMPLETE VERVE STUDIO MASTER TAKES

(VERVE/UNIVERSAL)

Al te vaak wordt zangeres Billie Holiday afgeschilderd als een slachtoffer van naalden en slechte mannen, met een gebroken esprit en dito stem. Dat ze ondanks haar beperkte stembereik van de flauwste song een liefdesbrief vol lenigheden kon maken, wordt daarbij al te snel vergeten. De tiendelige cd-box die haar piek tussen 1933 en 1944 op het Columbia-label verzamelde, is een hoogtepunt uit de recente jazzhistorie. Maar ook dit ‘vervolg’ op Verve is een groots document. Zes cd’s en 100 songs bieden u een overzicht van haar werk tussen 1952 en 1957 onder producer en impresario Norman Granz, en u krijgt een sessie met strijkers uit 1959 ( ‘The Last Recordings’) toe. Niets dan ‘master takes’ hier, wat het luistercomfort flink bevordert, van halfvergeten singles tot elpees als Stormy Blues, Stay with Me, Music for Torching, All or Nothing at All, Songs for Distingué Lovers en Body and Soul. Holiday en Granz wisten hun personeel te kiezen, met onder meer Oscar Peterson, Wynton Kelly en Hank Jones op piano, Barney Kessel, Herb Ellis en Freddie Green op gitaar, Harry ‘Sweets’ Edison op trompet en Ben Webster op sax. Daar kun je al eens rustig voor gaan zitten. En Billie? De lenigheid is er duidelijk uit. Lady Day klink op deze opnames taai, sluw en korrelig, maar als luisteraar blijf je elk woord geloven. Een essentiële uitgave.

B.C.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content