Woensdag 23/11, 20.40 - Canvas. Matteo Garrone, IT 2008
...

Woensdag 23/11, 20.40 - Canvas. Matteo Garrone, IT 2008 Vierduizend doden in dertig jaar, een drugsomzet van een half miljoen euro per dag per clan en een chemische afvalberg van net geen 15 kilometer hoog. Dat is de trieste balans van Scampia, de troosteloze buitenwijk van Napels die bekendstaat als de grootste drugsmarkt van Europa en het geliefkoosde werkterrein van de brutale Camorra. Gomorra, naar het spraakmakende boek van de moedige onderzoeksjournalist Roberto Saviano, neemt je mee naar de vervallen buurten die door de criminele activiteiten van de maffia haast in een staat van oorlog verkeren. Dat Saviano sinds 2006 onder politiebescherming leeft, geeft aan hoe dicht hij bij de waarheid zat. Zelfs iemand die moeiteloos de dialogen van The Sopranos afratelt, de moordscènes uit The Godfather kan naspelen of het speurleven van de legendarische maffiajager Giovanni Falcone tot in de kleinste details kent, zal vreemd opkijken bij Gomorra. Voor het eerst krijg je te zien hoe nauw het misdaadsyndicaat in Napels met het dagelijkse leven, de economie en het sociale systeem verbonden is. Van de fotogenieke glamour of de geromantiseerde weergave van geweld die zo typisch is voor Hollywood blijft niets meer over. Matteo Garrone kiest voor een authentieke documentaire stijl die de kijkers op realistische wijze in de voetsporen van de protagonisten laat treden. De film is opgevat als een mozaïek en volgt vijf afzonderlijke, maar mooi verweven verhalen. De hoofdrolspelers? Er is Toto, de knappe jongen die een kogel door iemands borst dient te jagen voor hij loopjongen wordt. Dan heb je Robert en Ciro, twee heethoofden die te veel naar Scarface hebben gekeken en snel hun eigen misdaadimperium willen opzetten. Geldschieter Don Ciro komt ongewild in een bendeoorlog terecht, terwijl de charmante, maar lepe manager Franco illegaal toxisch afval dumpt. En couturier Pasquale krijgt problemen omdat hij achter de rug van zijn door de maffia beschermde baas naailessen geeft in een concurrerende Chinese confectiefabriek. Met hen komen alle sectoren van de georganiseerde misdaad aan bod: drugs, afvalverwerking, wapenhandel, textielindustrie en afpersing - met de bloederige afrekeningen erbovenop. Al deze verhalen draaien om overleven, een strijd die je als kijker zelfs fysiek voelt dankzij de nerveuze mise-en-scène, cameraregie en opmerkelijke galerij van boeventronies. Dit meesterlijke misdaadfresco - gesproken in het kleurrijke lokale dialect - gunt je een grimmige en indringende kijk op én achter de macht, de invloed en de werking van het imperium van de Camorra. Daarbij geldt slechts één devies: niemand is onschuldig. Geen wonder dus dat iedereen voortdurend schichtig om zich geen kijkt en het gevoel heeft te leven in een ' cappotto di legno', maffiaslang voor doodskist. LUC JORIS