Tien miljoen gebruikers op zestien dagen tijd is ontegensprekelijk indrukwekkend, en de afgelopen vier maanden heeft het sociale netwerk van de Amerikaanse internetreus Google er nog eens dertig miljoen bij gekregen. Maar de vraag die flink wat analisten zich stellen: 'Hoeveel van die gebruikers zijn ook echt actief?' Het antwoord van Google: 'We zijn erg tevreden met de cijfers, en kunnen we het nu over iets anders hebben?'
...

Tien miljoen gebruikers op zestien dagen tijd is ontegensprekelijk indrukwekkend, en de afgelopen vier maanden heeft het sociale netwerk van de Amerikaanse internetreus Google er nog eens dertig miljoen bij gekregen. Maar de vraag die flink wat analisten zich stellen: 'Hoeveel van die gebruikers zijn ook echt actief?' Het antwoord van Google: 'We zijn erg tevreden met de cijfers, en kunnen we het nu over iets anders hebben?' We hebben zelf even de proef op de som genomen en zijn op Google+ lukraak tussen onze friends, acquaintances en whatevers beginnen grasduinen. Eerste stop: 'Pieter hasn't shared anything with you.' Bij nadere inspectie zijn wij - gelukkig - niet de enigen met wie Pieter nog niets heeft gedeeld. Tweede stop: ' Google+-ing for the very first time', schrijft Jochen. Of beter: 'schreef Jochen', drie maanden geleden. Het bericht kreeg toen met-een drie +1's - alright! Alleen jammer dat er nooit een second time kwam en het bijgevolg bij die drie is gebleven. Heeft Google+ de strijd met Facebook dan al bij voorbaat verloren? Not quite. Google heeft in een recordtempo veertig (!) miljoen early adopters aan zich gebonden, en als het een beetje slim is, zal het die op een of andere manier wel kunnen activeren. Het bedrijf beschikt bovendien over Gmail, een e-maildienst die wereldwijd 260 miljoen gebruikers telt en er eigenlijk voor heeft gezorgd dat Google+ als een paddenstoel uit de grond is geschoten. Plus: het wil zijn grip op de onlineadvertentiemarkt verstevigen, en daarvoor moet het blijven investeren in Google+. Hoe meer mensen hun interesses op het sociale netwerk kenbaar maken, hoe meer Google er de 'juiste' adverteerders aan kan linken. Maar mogelijk is dat ook de achillespees van het nieuwe sociale netwerk. Als er de voorbije jaren al - terecht of niet - kritiek kwam op Facebook, dan ging die over hoe het bedrijf het niet zo nauw neemt met de privacy van zijn gebruikers en hen reclame 'op maat' voorschotelt. Om eerlijk te zijn, zien wij liever een sponsored message van Adidas opduiken dan een banner van Black & Decker, maar er zijn dus mensen die dat een schending van hun privacy vinden. Het valt sterk te betwijfelen dat die mensen zich meer thuis zullen voelen bij Google, ook al geeft hun sociale netwerk voorlopig een reclamevrije indruk. Er zijn zelfs nog geen business pages, maar die komen er wel aan. In hoeverre Google+ uiteindelijk echt een verschil zal kunnen maken, moet dus nog blijken. Maar het geesteskind van Mark Zuckerberg heeft eindelijk wat stevige concurrentie gekregen, en daar wordt - getuige een rist nieuwe features sinds Google+ het daglicht zag - niemand slechter van. BEN VAN ALBOOM