DE LIEVE HEER EN DE HERENLIEFDE. Gilbert en George, de patroonheiligen van de Britse hedendaagse kunst, stellen de geaardheid van de Zoon van God in vraag.

Gilbert & George, Sonofagod Pictures – Was Jesus Heterosexual?

BONNEFANTENMUSEUM

AVENUE CERAMIQUE 250 IN MAASTRICHT. VAN 9 MEI TOT 30 JULI. WWW.BONNEFANTEN.NL

‘De leeghoofdigste show ooit’, ‘Blasfemie waarvoor de Zoon van God hen nog wel de rekening zal presenteren’, maar ook ‘dramatisch’, ‘mysterieus’, ‘picturaal complex’, ‘geestig’, ‘ultramodern’, ‘verontrustend’ en ‘weelderig’: in de Britse pers waren de meningen alvast verdeeld over het nieuwe werk dat Gilbert & George in de Londense White Cube presenteerden. Nog zes keer slapen en de peetvaders van de hedendaagse Britse kunst strijken neer in Maastricht met hun Sonofagod Pictures, een serie van twintig uit panelen opgetrokken foto’s met de uiterlijke kenmerken van gotische glasramen, bezaaid met crucifixen en religieuze symbolen en bijgekleurd met fluogroen, felblauw, bloedrood of geel. Zoals gewoonlijk figureren Gilbert en George ook zelf prominent in hun werk, als twee in kostuum gestoken gentlemen. De goede verstaander leest in ‘Sonofagod’ zowel ‘Son of a God’ als ‘Son of Faggot’, maar voor de slechte verstaander werden ook opschriften als ‘Jesus Says Forgive Yourself’ en ‘God loves Fucking! Enjoy!’ toegevoegd. De bijtitel ten spijt is het vertoonde werk minder choquerend dan bij hun eerdere tentoonstellingen. Gilbert en George zijn al een kleine 40 jaar in de weer en werden stilaan een beetje old hat. Hun grote doorbraak Living Sculptures, waarin ze als bewegende of versteende sculpturen op tafels en trappen stonden, is vandaag een klassieke straatartiestenact op toeristische trekpleisters; en waar hun homo-erotische foto’s van pubers en henzelf in de straten van Londen ooit doorgingen voor baanbrekende kunst, worden G&G tegenwoordig vooral beschouwd als excentrieke oude heertjes die graag vieze plaatjes maken. Met Pictures lijkt de klad er echter weer uit en mogen de ‘cucumber sandwiches van de conceptuele kunst’, zo genoemd vanwege de oer-Britse burgerlijkheid die ze in de wereld van de geëngageerde en performancekunst binnenbrachten, opnieuw meespelen. Voor 2007 staat een overzicht in Tate Modern op stapel, maar eerst kunt u terecht in het Bonnefanten voor een kleurrijk rondje over innerlijke strijd, religieuze intolerantie en Jezus op de barricaden voor de herenliefde.

Els Fiers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content