Een chique uitgave, zoals die van Giant van de Canadese auteur Mikaël, wekt soms te hoge verwachtingen. Natuurlijk zijn er boeiende verhalen te vertellen over de hoogtewerkers die in de jaren dertig de wolkenkrabbers ...

Een chique uitgave, zoals die van Giant van de Canadese auteur Mikaël, wekt soms te hoge verwachtingen. Natuurlijk zijn er boeiende verhalen te vertellen over de hoogtewerkers die in de jaren dertig de wolkenkrabbers in New York hebben gebouwd. Mikaël toont dat het niet alleen Native Americans waren die dat werk deden, omdat die minder last zouden hebben van hoogtevrees, maar ook arme Ierse migranten. Maar bij de uitwerking loopt het fout. Dat zijn tekenstijl geen toonbeeld van persoonlijkheid is, zien we nog door de vingers, maar niet de stereotiepe personages die recht uit een oude Disney-tekenfilm lijken te komen. Een babbelzieke nieuwe werknemer wordt gekoppeld aan een reusachtige norse man, die uiteraard sterk getraumatiseerd is door de oorlog in Ierland maar onder zijn harde bolster een blanke pit heeft zitten. In al zijn verborgen goedheid wil hij een weduwe van een collega in Ierland helpen, maar dat loopt fout af. Giant is een goed gedocumenteerd tijdsdocument, maar het verhaal is zo voorspelbaar als een deurklink.