HOWARD HAWKS
...

HOWARD HAWKS VS 1953, MET MARILYN MONROE, JANE RUSSELL, CHARLES COBURN. 15.40 - VTM Genremeester Howard Hawks waagde zich met Gentlemen Prefer Blondes voor het eerst aan een muzikale komedie. Voor deze heerlijke satire op seksuele stereotypen, een bewerking van de tot Broadway-muiscal getransformeerde populaire roman van Anita Loos, kon Hawks terugvallen op de droomtandem Marilyn Monroe/Jane Russell. De sekssymbolen zijn onweerstaanbaar als de sarcastische brunette Dorothy Shaw (Russell) en het archetypische domme blondje Lorelei Lee (Monroe), twee dominante revuedanseressen uit Little Rock. Op een cruiseschip richting Parijs proberen ze hun onverzadigbare lust te stillen: rijke mannen met diamanten voor Monroe, zoet huwelijksgeluk en aandacht van een groep gespierde atleten in zwembroek voor Russell (de 'Ain't There Anyone Here for Love'-sequentie is een toppunt van cynische kitsch). Russels peptalk tijdens de opnamen gaf de immer aan zichzelf weifelende Monroe het nodige zelfvertrouwen. Of Monroe, die slim speelt met het voor haar karakteristieke cliché van het hersenloze blondje met Betty Boop-allures, nu in een rode, paarse of felroze outfit van haar favoriete ontwerper Billy Travella rondloopt (zoals in het memorabele Diamonds are a Girl's Best Friend), haar mythische magnetisme brengt de camera net niet op hol. Hawks regisseerde overigens niet zelf de door cameraman Harry J. Wild in stralende Technicolor-kleuren gevatte aantrekkelijke dans- en zangnummers. Die liet hij over aan choreograaf Jack Cole. Qui a tué Bambi? *** Gilles Marchand, Fr. 2003. Efficiënte psychologische thriller over een studente verpleegkunde (revelatie Sophie Quinton) die een dokter ervan verdenkt patiënten te verdoven en te misbruiken. Een subtiel, met sprookjesmotieven doorweven debuut over het verlies van de onschuld (22.25 - RTBF) Pleasantville *** Gary Ross, VS 1998. Tobey Maguire en Reese Witherspoon worden teruggekatapulteerd naar een sitcom uit de jaren vijftig. Visueel speelse en fantasierijke komische parabel waarin net als in The Truman Show de invloed van de media en tv gehekeld wordt (0.00 - BBC 2) Supernova (0) Walter Hill, VS-CH 1999. Dieptepunt uit de carrière van Hill, maar ook een curiositeit, want Hill (alias Thomas Lee) nam eerst de regie van deze productioneel vervloekte sf-thriller met James Spader over van Geoffrey Wright, en had vervolgens woorden met Francis Ford Coppola die de film tegen zijn zin hermonteerde, terwijl Jack Sholder een aantal scènes van deze flop van 70 miljoen dollar nog eens opnieuw ging draaien (0.20 - Kanaaltwee) Luc Joris