Brad Klausen, met een voorwoord door Eddie Vedder en Jeff Ament, Akashic Books, 150 blz., euro 20

Info op www.akashicbooks.com

Denkt u bij het woord ‘grunge’ in de eerste plaats aan houthakkershemden, vettig lang haar en gescheurde jeans? Dan raden we u toch aan om From a Basement in Seattle eens ter hand te nemen, een boek dat op zijn minst bewijst dat ook de ‘slacker generation’ weg wist met computer, verfpot en penseel. Brad Klausen groeide op in het zuiden van Californië, maar verhuisde eind jaren 90 naar Seattle, net op het moment dat daar de grungebeweging in volle opkomst was. De grafisch artiest werd er een van de vaste designers van Pearl Jam, een job die hij uiteindelijk negen jaar lang zou uitoefenen, terwijl hij tussendoor nog voor enkele andere grote namen uit de muziekscene van Seattle werkte, zoals Built to Spill, Alice in Chains, Queens of the Stone Age of Soundgarden.

Klausen ontwierp vooral concertposters, een werk dat veeleisender was dan u misschien denkt. Pearl Jam en veel andere groepen uit Seattle durfden namelijk weleens voor elk optreden dat ze speelden – vooral dan in de Verenigde Staten – een speciale poster te bestellen én ze wilden ook telkens een affiche die meer was dan een aankondiging. ‘Een concertposter is over het algemeen een vorm van reclame’, zo zei Klausen in een interview op de Amerikaanse radio. ‘Ze worden opgehangen tegen muren of op telefoonpalen om te laten weten waar en wanneer een groep komt spelen en hoeveel de tickets kosten. Maar bij een grote groep als Pearl Jam is een optreden in een mum van tijd uitverkocht, die hebben die reclame dus niet meer nodig. Daarom wilden zij dat hun concertposters een soort merchandising werden, verzamelobjecten.’ Klausen kreeg dus carte blanche en mocht zijn fantasie de vrije loop laten, wat resulteerde in echte designpareltjes.

In From a Basement in Seattle heeft Klausen zijn mooiste posters verzameld, telkens afgedrukt op groot formaat en op hoogwaardig papier, met bij elk exemplaar een aantal schetsen, voorstudies en commentaar over de inspiratiebronnen. Als u zich trouwens afvroeg waar die kelder uit de titel vandaan komt, dat is een verwijzing naar het klimaat in Seattle. ‘Het is daar constant aan het regenen’, vertelde Klausen in datzelfde interview. ‘Dat was het eerste wat mij als Californiër opviel. Maar het klimaat heeft wel gezorgd voor die opstoot van creativiteit, want de mensen van Seattle zijn nu eenmaal gedwongen om binnen te blijven en manieren te zoeken om zich bezig te houden, bijvoorbeeld door in de kelder muziek te spelen. De regen heeft de stad groot gemaakt.’

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content