door Dominique Soenens
...

door Dominique SoenensHet eerste grote luisteraarsfeest van Radio 1, op zaterdag 9 maart in de AB, is te volgen op de zender van 11 uur tot 19 uur. Tickets en info: 02-548 24 24. Friedl' Lesage ( De Nieuwe Wereld) presenteert er 's avonds samen met Koen Fillet ( Jongens & Wetenschap) de finale van de songwedstrijd. Die wordt daags nadien uitgezonden, op zondag 10/ 3 om 11 uur. Kan moeilijk anders, met mijn werk. Het begint al 's morgens bij het opstaan. Voor de dag op Radio 1 maakt deel uit van mijn ochtendritueel. Ik vind het fantastisch om met de stem van Lode Roels wakker te worden. Ik ben gevoelig voor mensen die spits uit de hoek komen, maar tegelijk ook de regie heel goed in handen houden. Lode is zo iemand. Voor ik de krant doorneem, is Voor de dag mijn gesproken dagblad, zoals dat vroeger genoemd werd. Een oerdegelijk radioprogramma, waar ik actualiteit uit haal, waarmee we dan in De Nieuwe Wereld een loopje nemen. Voor de dag is, samen met De Wandelgangen in de vooravond en Pili-Pili 's avonds, mijn enige vaste radioprogramma. Thuis wel, maar in de auto ben ik een onverbiddelijke zapper. De knop blijf niet langer dan 10 minuten op hetzelfde station hangen. Ik ga altijd op zoek naar gesprekken, uit nieuwsgierigheid. Ik moet bekennen van niet, al had ik het vanuit professioneel oogpunt misschien wel al moeten doen. Ik woon in Brussel en makkelijk is het niet om die zenders te ontvangen. Maar ik moet ook zeggen: als ik de titels van sommige 4FM-programma's bekijk, dan heb ik al niet veel zin meer om te luisteren. Goeiemorgen Vlaanderen: dat klinkt zo kneuterig, het roept een sfeertje op van 'wat zijn we gezellig bezig'. Een andere titel, We zijn erbij, lijkt meer iets voor een kleuterprogramma. De Zotte Morgen refereert dan weer aan het liedje van Zjef Vanuytsel, waar Julien Put destijds met de jingle van zijn ochtendprogramma Goeiemorgen morgen op Radio 2 al radiogeschiedenis mee geschreven heeft. Daar blijf je best van af. Een goed radioprogramma begint met een goede titel. Voor mij is dat belangrijk. Moeilijke vraag, maar ik kan het misschien uitleggen met een voorbeeld. Als ik 's morgens naar Voor de dag luister, dan stel ik het douchen soms uit tot ik tot het einde heb gehoord wat gezegd wordt. Dat is wat goede radio doet: ervoor zorgen dat je blijft luisteren, dat je aan je toestel gekluisterd wordt. Goede radio is verder ook een programma waar een beetje gelachen wordt, waar je vrolijk van wordt. Het moet een positieve sfeer hebben, zonder dat je je om de haverklap een breuk lacht. Dat kan door verschillende dingen: leuke diepgaande gesprekken, een aangename stem, fijne reportages, goede muziek. Hoewel ik er tijdens de voorbereiding van De Nieuwe Wereld hooguit enkele flarden van opvang, lijkt Jongens en Wetenschap me wel een sterk programma. Ik hoor heel veel mensen er lovend over spreken, dat zegt toch veel. Sven Speybrouck en Koen Fillet staan ver af van de doorsnee presentatoren. Het zijn persoonlijkheden, mensen van vlees en bloed, die je het gevoel geven dat je betrokken bent bij wat ze zeggen. Netjes kunnen spreken en alles keurig op antenne krijgen, is lang niet genoeg als presentator. Je moet meer kunnen als je langer wil meegaan. Daarom vind ik Chris Dusauchoit ook zo goed, zowel als wetgever in De Nieuwe Wereld als in French Quiz op Studio Brussel. Ik kijk ook wel graag televisie. Maar altijd heel gericht, in functie van mijn programma. Ik ben eigenlijk vooral een theater- en filmmens. Dan zie je tenminste nog eens mensen. Over een avondje tv-kijken praat je achteraf met niemand, je gaat gewoon slapen. Ik heb het nodig om met mensen te praten. Dat voedt me. Neem me het af en ik sterf een beetje.