Sinds Russian Ark weten we dat de eigenzinnige Russische maestro Aleksandr Sokoerov de camera als geen ander door een museum kan laten dwalen. Wat hij in die fascinerende film over...

Sinds Russian Ark weten we dat de eigenzinnige Russische maestro Aleksandr Sokoerov de camera als geen ander door een museum kan laten dwalen. Wat hij in die fascinerende film over het Hermitage in Sint-Petersburg deed, doet hij in Francofonia in het Louvre: de kijker meenemen op een tocht doorheen de gangen van het Parijse museum, waar we ook de geesten van Marianne en Napoleon kruisen. Maar Sokoerov is niet geïnteresseerd in deze symbolen van de Franse republiek. De hoeksteen van dit poëtische essay over politiek en macht, Europa en de waarde van kunst in het algemeen, is de relatie tussen directeur Jaujard en Wolff-Metternich, de aristocratische nazi-officier die zich in bezet Parijs anno 1940 inzet om de museumschatten tegen plundering te beschermen. Een fascinerende elegie in een betoverende artistieke stijl - een mix van archiefbeelden en geacteerde scènes.