Silent Souls

Knack Focus vloog er meteen stevig in. 'De topper van de dag', noemt Lieven Coene deze tweede worp van de Russische regisseur Aleksei Fedorchenko, 'een cinefiele bespiegeling naar mijn hart'. En daarmee stond hij niet alleen in zijn waardering. Ook Dieter Vanden Bossche kon deze poëtische mijmering over het leven en de verloren tradities de Merjavolkeren wel waarderen. Veel lof was er voor Fedorchenko's mooie, veelzeggende beelden en tableaus. Christine Leroy liet weten dat deze prent bij haar alvast is blijven hangen - zo zijn we wel: altijd bereid om uw dag even op te vrolijken.
...

Knack Focus vloog er meteen stevig in. 'De topper van de dag', noemt Lieven Coene deze tweede worp van de Russische regisseur Aleksei Fedorchenko, 'een cinefiele bespiegeling naar mijn hart'. En daarmee stond hij niet alleen in zijn waardering. Ook Dieter Vanden Bossche kon deze poëtische mijmering over het leven en de verloren tradities de Merjavolkeren wel waarderen. Veel lof was er voor Fedorchenko's mooie, veelzeggende beelden en tableaus. Christine Leroy liet weten dat deze prent bij haar alvast is blijven hangen - zo zijn we wel: altijd bereid om uw dag even op te vrolijken. De amper 25-jarige regisseur Gust Van den Berghe kwam de eerste Belgische vertoning van zijn debuut persoonlijk inleiden. Een staande ovatie zoals in Cannes zat er niet in, maar hij kreeg wel hulde voor zijn onmiskenbare talent én moed. 'Een imponerend werkstuk' vond Dieter Vanden Bossche deze bewerking van Felix Timmermans' boek met acteurs met het downsyndroom. Eerlijk is eerlijk: deze zwart-witte stijloefening ontlokte de meest verdeelde meningen van de dag, wegens volgens sommigen 'te statig', 'te schools' of 'te gezocht'. Toch voorspellen de meesten Van den Bergheeen mooie toekomst. 'Een geslaagd featuredebuut van de Afghaanse Duitser Burhan Qurbani', schrijft Lieven Coene, waarbij hij er tot ieders voordeel aan toevoegt dat die naam te onthouden is. En nog: 'uit het leven gegrepen', 'doorleefd vertolkt', 'nietsontziend' en 'kletterend'. Dank ook aan hoofdrolspeelster Maryam Zaree en componist Daniel Sus, die deze mozaïekprent over islamitische inwijkelingen in Berlijn kwamen toelichten. De daaruit voortvloeiende extra aandacht voor muziek maakte de beelden extra pakkend. Klaar voor wat guilty pleasure? Dieter Vanden Bossche kon deze 'explosieve cocktail van verschillende genres' wel smaken. Misschien is de 'pompende en vooral erogene actie' niet voor iedereen weggelegd, maar eigenzinnig is deze horrorkomedie van de Amerikaan Gregg Araki alleszins. Diens extravagante plot over een apocalyptisch complot op een universiteit vol feestende, en erg geile studenten getuigt immers toch van een gezonde dosis - euhm - creativiteit. Zelfs de toeschouwers van een wat verder gevorderde leeftijd - lees: oma's en opa's - lieten hun goedkeuring optekenen. Een iemand vond de seksscènes zelfs vertederend. Van een waardige afsluiter gesproken! De acte de présence van Jérémie Renier, Catherine Deneuve en regisseur François Ozon zelve was 'het toetje op de taart', dixit Yvan Herreman. Ook Ozons nieuwste film bleek overigens een aangename verrassing. 'Smullen', vat Christine Leroy samen, 'een heerlijke feministische komedie' roemt Lieven Coene, 'sprankelend entertainment', besluit Dieter Vanden Bossche. Die laatste was trouwens erg blij om Ozon in deze komedie over een trofee-echtgenote (zie pagina 8!) in zijn oude, scherpe vorm te zien - en wij met u. Bulderen deed de zaal niet, overtuigd grijnzen des te meer. 'Weer een filmdag om U tegen te zeggen', werd er op onze site door een lezer geconcludeerd - we hadden het zelf niet beter kunnen verwoorden. Aan allen die de recensent in hun naar boven haalden: bedankt! Christine Leroy mag binnenkort een box van 'The Pacific' in haar brievenbus verwachten. Bekijk onze reviews en filmpjes - ook die met la Deneuve - op knackfocus.be