FILMMUSEUM te brussel
...

FILMMUSEUM te brussel van 1 tot 16 juli. info: www.filmarchief.be Op een ogenblik dat Écran Total er al flink de pas in zal hebben gezet, is het in het Brusselse Filmmuseum weer tijd voor de veertiendaagse dubbelfestival annex competitie Filmvondsten û Âge d'Or-Prijs. Voorheen werden Filmvondsten en Âge d'Or afwisselend om het andere jaar georganiseerd. De ene competitie toonde nieuwe, zeer uiteenlopende, maar steeds een ontdekking waardige films die nog geen Belgische verdeler hadden. Dit festival was de barometer voor de toekomst. Het hielp bovendien met premies voor verdelers 'moeilijke' cinema hier uit te brengen. De andere prijs, in het leven geroepen met Luis Buñuels surrealistische werk in gedachten, bekroonde één eveneens onverdeelde film uit een keuze van werken die bewust en zonder schroom de grenzen van wat kon, mocht en behoorde - de heersende filmconventies - doorbrak. Toen echter duidelijk werd dat er niet genoeg onverdeelde of conventieslachtende films overbleven om de dis warm te houden, besliste conservator Gabrielle Claes de twee filmfestivals samen te gooien. Dit jaar worden er 2 distributiepremies van 10.000 euro (Filmvondsten) en 1 regisseursprijs van 5000 euro (Âge d'Or-Prijs) uitgereikt in één en dezelfde verzameling van films, gesprokkeld op recente festivals als Rotterdam, Berlijn, en Cannes. Het definitieve programma is pas op 28 juni klaar, maar een vooruitblik ziet er prima uit. Er zijn enkel 'oude' meesters, zoals Theo Angelo- poulos en Youssef Chahine. Zij waren lang dé gezichten van de 'andere' cinema in Griekenland en Egypte (niet meteen landen waaruit films naar onze bioscopen doorstromen). Angelopoulos' The Weeping Meadow is het eerste deel van een trilogie die Griekenland doorheen de 20e eeuw probeert te vatten en overspant in bijna drie uur de periode 1919-1949. Alexandria-New York van Chahine, de meest ik-georiën- teerde filmmaker uit het oosten, varieert, dansend en zingend en vol cinemanostalgie, op zijn doorbraakfilm Alexandria... Why? (1978) en het vervolg Alexandria Again and Forever. Whisky is een film van Juan Pablo Rebella en Pablo Stoll, de Uruguayaanse makers van 25 Watts (die ooit een Tiger Award won in Rotterdam). Pas bekroond met een Tiger is Unterwegs van de Duitser Jan Krüger, een vakantiefilm die focust op een moeizame driehoeksrelatie. Il dono van Michelangelo Frammartino is opnieuw een sterke Italiaanse film over een oude man en een achterlijk meisje, achterblijvers in een leeggelopen dorp in Calabrië. Evil van Mikael Høfström was in 2003 de meest succesvolle Zweedse film. Uit Azië zijn er aanraders, een Thaise, een Chinese. Tropical Malady van Apichatpong Weerasethakul komt rechtstreeks uit de competitie van Cannes en is een magisch bevreemdend tweeluik over een soldaat in de jungle, op zoek naar een boerenjongen die ook een wild dier is. Passages van de Chinees Yang Chao, over twee provinciale studenten onderweg naar hun geluk in de grootstad, kreeg een speciale vermelding van de Caméra d'Or. Het wordt moeilijk kiezen in juli: niet alleen voor de jury, maar vooral voor de filmliefhebber. Jo Smets