FILMFESTIVAL GENT: *** Guy Pearce ***

Mildred Pierce gemist op Prime? Geen nood. Het Filmfestival biedt je namelijk de kans om de bekroonde HBO-miniserie te (her)ontdekken op bioscoopformaat. Aussie-acteur Guy Pearce over de meest filmische tv-reeks van het jaar: ‘Acteurs moeten niet denken, maar doen.’

Een A-Lister zal Guy Pearce op zijn 43e wel niet meer worden, maar dat betekent niet dat de Australische karakterkop ondertussen geen fameus cv bijeen heeft geacteerd. Na hoofdrollen in L.A. Confidential, Memento en The Proposition voegt Pearce daar nu ook een Emmy-winnende bijrol in Mildred Pierce aan toe, de miniserie van Far from Heaven-regisseur Todd Haynes naar de roman van hard-boiled auteur James M. Cain.

In dat hypergestileerde melodrama vertolkt Pearce de flamboyante dandy Monty Beragon, die tijdens de Depressiejaren de amant wordt van de gescheiden huisvrouw Mildred Pierce, een glansrol voor Kate Winslet. ‘Ik wist dat Michael Curtiz het boek al in 1945 had verfilmd met Joan Crawford,’ zegt Pearce, ‘maar die film had ik nooit gezien. Todd Haynes maakte me echter duidelijk dat zijn versie totaal anders zou zijn. De film is een klassieke film noir met een bijkomende moordintrige, de serie is een psychologisch drama dat nauw aansluit bij de roman.’

Is acteren voor tv anders dan voor film?

Guy Pearce: Films van vijf uur worden helaas niet meer gemaakt, omdat alles sneller en commerciëler moet. Het unieke aan de tv-serie is dat alle details en nuances van het boek erin verwerkt zijn. Als je op een dergelijke epische schaal werkt, heb je als acteur ook meer tijd en ruimte om je personage vorm te geven. Het nadeel is dat je sneller moet werken en je extra geconcentreerd moet zijn. De serie is gedraaid op 70 dagen, hetzelfde aantal van een gemiddelde, twee uur durende bioscoopfilm.

Het verhaal speelt zich af in de jaren dertig. Heb je veel research verricht?

Pearce: Ik heb wat boeken gelezen en films bekeken. Wat me vooral frappeerde, was de manier waarop mannen indertijd met vrouwen omgingen. Seksisme was gewoon bon ton, tot in de jaren zestig zelfs, wat je ook ziet in een serie als Mad Men. Ook vandaag worden vrouwen nog wel eens stiefmoederlijk behandeld, maar we zijn er gelukkig op vooruitgegaan. Aangezien ik zonder vader ben opgegroeid en ben opgevoed door mijn moeder en grootmoeder, ben ik altijd extra gevoelig geweest voor die problematiek. Misschien is dat de reden waarom Mildred Pierce me meteen interesseerde, al zeg je sowieso geen ‘neen’ als Todd Haynes en Kate Winslet je vragen.

Heb je Monty gebaseerd op thirtiesiconen als Douglas Fairbanks en Clark Gable?

Pearce: Niet bewust, al zijn er onvermijdelijk gelijkenissen qua look en intonatie. Imiteren is nooit een goed idee. Ik zoek altijd eerst de juiste stem en toon. Ook dit keer. Samen met mijn stemcoach heb ik heel veel interviews van toen beluisterd, maar dan vooral met onbekende mensen. Je moet de geest van de tijd proberen te vatten, niet de geest van Clark Gable.

Je hebt blockbusters, independentfilms en tv-series op je palmares. Wat beschouw je zelf als je sleutelrollen?

Pearce:The Proposition is mijn persoonlijke favoriet, al blijf ik ook trots op mijn rol als Andy Warhol in Factory Girl, zelfs al was die biopic niet zo sterk als hij had kunnen zijn. Ook Monty Beragon beschouw ik als een hoogtepunt. Ik verkies complexe, sterk geschreven rollen. Hoe minder je zelf moet toevoegen, hoe beter. Acteurs moeten niet denken maar doen. Wij zijn de uitvoerders. De regisseurs en de scenaristen zijn de orkestleiders. Als zij niet geïnspireerd zijn, kun je het sowieso schudden. Als ze wel geïnspireerd zijn, moet je als acteur al erg je best doen om het alsnog te verbrodden.

DOOR DAVE MESTDACH

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content