LA VIE D'ADÈLE

Ja, dit is dus die film met die stomende, tien minuten durende lesbische seksscène. Maar het is ook een aandoenlijk, teder en met opmerkelijk naturel vertolkt portret van een tienermeisje dat de damesliefde ontdekt en dus een terechte Gouden Palm. De Tunesische Fransman Abdellatif Kechiche baseerde zich op de strips van Julie Maroh en haalde met debutante Adèle Exarchopoulos en Léa Seydoux twee rasactrices voor zijn véritécamera die de drie uur voorbij doen vliegen. Deze 'warme ode aan de liefde en de seksuele vrijheid', aldus Cannes juryvoorzitter Steven Spielberg, opent op 27 september ook het filmfestival van Namen.
...

Ja, dit is dus die film met die stomende, tien minuten durende lesbische seksscène. Maar het is ook een aandoenlijk, teder en met opmerkelijk naturel vertolkt portret van een tienermeisje dat de damesliefde ontdekt en dus een terechte Gouden Palm. De Tunesische Fransman Abdellatif Kechiche baseerde zich op de strips van Julie Maroh en haalde met debutante Adèle Exarchopoulos en Léa Seydoux twee rasactrices voor zijn véritécamera die de drie uur voorbij doen vliegen. Deze 'warme ode aan de liefde en de seksuele vrijheid', aldus Cannes juryvoorzitter Steven Spielberg, opent op 27 september ook het filmfestival van Namen. Vanaf 9/10 in de bioscoop. Haal uw beste boa boven, want Steven Soderberghs (tijdelijke?) afscheidsfeestje is er één vol glitter, glamour, plastische chirurgie en nichtentragiek. In deze voor HBO gedraaide biopic loert Soderbergh met gulzig plezier achter de gulden kandelaar van wijlen showpianist Liberace. Hoe hij zijn jongere minnaar Scott Thorson tot zijn ideale speeltje kneedt. Hoe hij verzuipt in decadentie, pillen en megalomanie. En hoe de twee in bed en ernaast van elkaar vervreemden. De Amerikaanse droom met een rafelig, roze strikje én glansrollen voor Michael Douglas als kitschkoning Liberace en Matt Damon als diens toyboy. Vanaf 30/10 in de bioscoop.Sinds hij zichzelf een nazi noemde, is Lars Von Trier niet langer welkom in Cannes en aangezien hij zich 'toch niet deftig kan uitdrukken in het openbaar', zoals hij liet weten, geeft hij ook geen interviews meer. Toch is er, met dank aan de slimme teasercampagne en het kinky onderwerp, ondertussen al meer geschreven over Nymphomaniac dan over de vorige films van de Deense provocateur. Daarin doet Von Trier het relaas van de sekscapades van een zelfverklaarde nymfomane, waarbij Charlotte Gainsbourg, Shia LaBeouf, Uma Thurman en co. het beste van zichzelf geven, met behulp van digitale, van pornoacteurs geleende penissen en vagijnen. Releasedatum? Kerstmis 2013. Of wat had u van relneef Von Trier verwacht? Vanaf 25/12 in de bioscoop. Brengen Joel en Ethan Coen nu een hommage aan de New Yorkse folkscene van de jaren zestig of zetten ze die net nekhoog in de zeik? Is het een wrange komedie, een muzikale ballade of een roadmovie langs de mythische boulevard of broken dreams? 'The answer, my friend, is blowin' in the wind', zou Bob Dylan neuzelen, maar de makers van Barton Fink (1991), Fargo (1996) en No Country for Old Men (2007) showen opnieuw hun unieke gevoel voor stijl en kurkdroge humor; Oscar Isaac, Carey Mulligan, Justin Timberlake en John Goodman zetten heerlijke losers neer en T-Bone Burnett stelt een fijne folksoundtrack samen. Vintage Coen dus, wat dat ook moge betekenen. Vanaf 6/11 in de bioscoop. Waar is da filmfeestje? In Gent is da filmfeestje! Het filmfestival van Gent is aan zijn 40e editie toe en dat zult u geweten hebben. Er is de focus op Martin Scorsese, met expo, concert Scoring for Scorsese en reprises van Mean Streets en Taxi Driver. Er zijn de World Soundtrack Awards in het Kuipke, met livemuziek van Alexandre Desplat en Riz Ortolani, die de Lifetime Achievement Award ontvangt. Er is onze Knack Focus-filmdag, met uitreiking van de Jo Röpcke Award. Er zijn premières van Paul Schrader (The Canyons), Jia Zhang-ke (A Touch of Sin), Roman Polanski (Venus in Furs), James Gray (The Immigrant) en James Franco (As I Lay Dying en Interior: Leather Bar). En je kunt er Hitchcocks Dial M for Murder ook eens in 3D zien. Let's get this party started.Van 8 tot 19/10. Een Oscar heeft Robert Aldrich (1918-1983) nooit gewonnen, want daar waren zijn films te ruw, te bizar of te rebels voor. Toch wist de self-made movie man zich vanuit de B-filmregionen tot in de hoogste annalen te hijsen met koortsige klassiekers als de noirdoemfabel Kiss Me Deadly (1955), de viriele oorlogsfilms Attack! (1956) en The Dirty Dozen (1966) en het heerlijk groteske Whatever Happened to Baby Jane (1962), met Bette Davis en Joan Crawford in een bitch fight om nooit te vergeten. Een eresaluut aan de dertig jaar geleden overleden tough-guy director, meer dan ooit het (her)ontdekken waard. Cinematek, 19/9-31/10. Precies vijftig jaar geleden overleed de Franse dichter, schrijver, schilder, essayist en filmmaker Jean Cocteau, maker van poëtische sprookjes als La Belle et la bête (1946) en de iconische trilogie Le Sang d'un poète (1932), Orphée (1950) en Le Testament d'Orphée (1960), waarin hij zijn fantasmes botvierde op de Griekse Orpheusmythe. Dat kan niet onopgemerkt voorbijgaan en dus wijdt de Cinématèque Française vanaf begin oktober een tentoonstelling en een retrospectieve aan de meestersurrealist. In dezelfde maand komen Cocteauliefhebbers ook in het Antwerpse Cinema Zuid aan hun trekken met een reeks reprises van zijn bekendste films. Extraordinaire in meerdere betekenissen. Cinémathèque Française, 2/10-22/11, cinematheque.fr Cinema Zuid, 27/9-18/10, cinemazuid.be DOOR JONAS BOEL, DIMITRI DEWEVER, ELS FIERS, FREDERIK GOOSSENS, GERT MEESTERS, DAVE MESTDACH, RODERIK SIX EN ELS VAN STEENBERGHE