Ook Oostende heeft voortaan zijn filmfestival. Met 22 avant-premières, muziekfilms, klassiekers én nieuwe tv-series en videogames belooft de eerste editie een groots evenement te worden. Een waar men vijftig kilometer landinwaarts, meer bepaald in Gent, niet op zat te wachten. De West-Vlaamse cowboys versus de Gentse zuurpruimen.

Oostende: zijn strand, zijn Casino Kursaal, zijn theater- en vanaf nu ook zijn filmfestival. Van 5 tot 11 september vindt in de Koningin der Badsteden de eerste editie van het Filmfestival van Oostende plaats. Op het menu staan liefst 22 avant-premières, waaronder toppers als A Mighty Heart, Planet Terror, The Bourne Ultimatum, als openingsfilm Anton Corbijns Control én een selectie oude en nieuwe klassiekers, samengesteld door festivalpeter Arno. Daarnaast zijn er ook nog het pop- en rockluik Soundtrack of our Lives, een reeks tv-series met favorieten als 24, Lost en Battlestar Galactica én – het wordt druk daar in Vande Lanotte City – zal er een reeks nieuwe videogames door de digitale projectoren van het nagelnieuwe Kinepoliscomplex aan de hippodroom worden gejaagd.

‘Het is onze eerste keer en daarom wilden we zo breed mogelijk gaan’, legt Oostends toerismedirecteur Peter Craeymeersch uit. ‘We hebben een rijk cultureel verleden en het succes van bijvoorbeeld Theater Aan Zee bewijst dat Oostende terug op de culturele kaart staat. We torsen niet meer dat imago van ‘marginaal eindstation’ zoals vroeger en om dat in de verf te zetten, wilden we ons eigen filmfestival. En dan liefst één met een jong, rebels en Oostends tintje. Vandaar dat we Arno hebben gevraagd en ons op pop- en rockmuziek hebben gericht.’

Gent verliest ‘Control’

Wie daarmee bepaald niet happy is, is Jacques Dubrulle, sinds jaar en dag directeur van het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent. Niet alleen staat Vlaanderens grootste binnen een klein maandje en dus vlakbij Oostende op de festivalagenda; met zijn World Soundtrack Academy en bijbehorende Awards mikt Gent al jaren op de internationale filmmuziekscène. Met Oostende ziet het dan ook een nieuwkomer in dezelfde vijver vissen.

‘Toch niet’, nuanceert Craeymeersch. ‘Wij kiezen voor pop en rock, zij voor klassieke filmmuziek. Bovendien is het aanbod zo ruim dat we perfect naast elkaar kunnen leven. En ook onze timing heeft niks met Gent te maken. We hebben voor begin september gekozen omdat we op die manier samenvallen met grote festivals als Venetië en Deauville en aldus misschien een paar bekende sterren naar hier kunnen halen. We willen in elk geval goeie buren zijn met Gent. Als ze geen buren kunnen verdragen, hebben ze wellicht te lang alleen gewoond.’

Wat er ook van zij: met de openingsfilm Control – een biopic van de Nederlandse rockfotograaf Anton Corbijn over Joy Divisionzanger Ian Curtis – ziet Gent alvast een begeerde titel door zijn vingers glippen. En ook rond verschillende muziekdocu’s en avant-premières ontstond tussen de twee het nodige getouwtrek. Dat Dubrulle en zijn team een paar jaar geleden door zijn concurrenten/collega’s werd gepolst om het festival mee op poten te zetten maar volgens hen daarvoor anderhalf miljoen euro vroeg, zal de onderlinge relaties ook niet hebben bevorderd, al heeft Gent duidelijke tegenargumenten klaar. ‘Ze vissen niet in dezelfde vijver? Bullshit!’, aldus Dubrulle. ‘Dan hebben ze ons programma nog nooit goed bekeken. En ook hun timing is ongelukkig want uiteraard snoepen ze ons titels af. We hebben onze bedenkingen vooraf ook duidelijk kenbaar gemaakt, dus nu doen alsof wij zuurpruimen en alleenheersers zijn die niemand het licht in de ogen gunnen, is redelijk grof. En ja: ik heb hen ook al gewaarschuwd dat we ons festival straks misschien naar september zullen verplaatsen indien ze zich daar blijven positioneren. Het is een kwestie van realistisch zijn. Vlaanderen is zo klein dat we elkaar echt niet moeten beginnen beconcurreren.’

Kinepoliscowboys

Gent heeft ook gemengde gevoelens bij de houding van de Kinepolisgroep, nochtans een trouwe partner van het Gentse filmfestival, die nu als gastheer en cosponsor ook de schouders zet onder het Oostendse initiatief. Daarmee ondersteunt Kinepolis een event dat geen lid is van de Federatie van Filmfestivals, wat Gent ‘ondeontologisch’ en ‘een West-Vlaamse cowboymentaliteit’ noemt. Bepaalde insiders fluisteren dat het nieuwe festival in Oostende vooral het op 8 juli jongstleden aldaar geopende Kinepoliscomplex moet helpen lanceren, met als extra motivatie: vrijstelling van de stadstaksen indien de keten Oostende gedurende drie jaar van een evenement voorziet. ‘Weet ik niks van’, aldus Craeymeersch. ‘Wat ik wel weet, is dat we al een paar jaar ons eigen festival willen, trots zijn op ons programma en de reacties tot nu toe unaniem positief zijn. We hopen op 15.000 bezoekers. Eind september maken we de balans op en gaan we zien hoe we het de komende jaren zullen aanpakken’. Wordt – zoals altijd met burenruzies – zeker vervolgd.

Door Dave Mestdach; Door Dave Mestdach

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content