Dance wordt pop. Felix Da Housecat bewijst het weer : TERUGGRIJPEN NAAR DE JAREN ’80 IS NIET ALTIJD SCHADELIJK VOOR DE GEZONDHEID.

DEVIN DAZZLE & THE NEON FEVER : (Emperor Norton/Rykodisc)

Felix Da Housecat ****

Felix da Housecat, het excentrieke alter ego van Felix Stallings Jr. uit Chicago, verdiende de voorbije twintig jaar zijn strepen in de hedendaagse dansmuziek. Maar zo raak als met het vorige album Kittenz And Thee Glitz had hij de roos nooit eerder getroffen. 2001 was voor hem een jaar om in te kaderen. Vooral de tracks die hij met Miss Kittin opnam, Silver Screen en Madame Hollywood, brachten hem faam, vele remix-opdrachten en een Grammy Award-nominatie.

Zijn bagage – hij liep zowel in de hiphop als in de house school – hielp hem om van Kittenz And Thee Glitz het ultieme elektroclashalbum te maken. Hij kreeg, helaas, heel wat navolging van mindere goden. Zelf begreep hij dat alles al gezegd was. Met Devin Dazzle & The Neon Fever loopt hij alweer vele stappen vooruit op de rest. Het is een conceptalbum dat zich afspeelt in het nachtleven. Devin Dazzle is iemand die schippert tussen verlangen naar spiritualisme en hedonistisch feesten, en uiteraard komt er een flinke portie seks bij kijken. Het moest een heel vrouwelijke plaat worden. Voor het leeuwendeel van de vocalen stelde Felix da Housecat de denkbeeldige meidengroep The Neon Fever samen, een vrolijke bende met een hoog Chicks On Speed-gehalte.

De ritmes lijken vaak rechtdoor te gaan, terwijl de muziek fantasie en een zekere chic heeft. De montage is gelaagd en ingenieus. Wat er allemaal tegelijk op je afkomt in de afsluitende tracks Devin Dazzle en Neon Human: dat zijn schilderijen van contrasterende kleuren. Het gewriemel van geluiden verwijst wellicht naar de verscheurende schizofrenie van het hoofdpersonage.

De achtergrondgeluiden in het met dub flikflooiende Hunting Season hadden van Cabaret Voltaire kunnen komen. Let Your Mind Be Your Bed bevat echo’s van de new wave van The Human League en Liaisons Dangereuses, maar de productie geeft er toch een eigen draai aan. Felix houdt vast aan de warme, analoge klank van de jaren ’80. Net als op Kittenz And Thee Glitz reist hij naar de toekomst via het verleden. Over de helse funkbas van What She Wants weeft James Murphy van DFA een originele zanglijn die even Robert Smith van The Cure door je hoofd doet flitsen. Ready 2 Wear is catchy synthpop met een drummachine die door Prince lijkt te zijn geprogrammeerd. Op momenten als deze – zie ook: Nina – overstijgt de cd de dance en wordt het gewoon popmuziek. De producer heeft zich meer dan ooit toegelegd op volbloedsongs, die grotendeels live ingespeeld werden. Dat verklaart met-een de energieke inborst van Devin Dazzle & The Neon Fever. Rocket Ride, Everyone Is Someone In L.A. en Watching Cars Go By zijn punky, puntige songs. Felix da Housecat deelt hier en daar een mep uit, maar fabriceert in de eerste plaats toch entertainment voor de 21e eeuw. Peter Van Dyck

Peter Van Dyck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content