Julio Bashmore. Het zou een nevenpersonage uit de originele Miami Vice kunnen zijn: de slechterik in een aflevering over het verband tussen illegale kooigevechten en een cocaïnekartel uit Puerto Rico. En iets met speedboten.

In werkelijkheid is Julio een bleke Brit met rossige baard en ‘Matthew Walker’ op zijn busabonnement. Geen speedboten in Bristol.

Walker – of Bashmore, zo u wil – reeg de voorbije jaren een reeks knappe clubtracks aan elkaar, te beginnen met Battle for Middle You, vintage house gestut door dubstepachtige bassen, en verder Au Seve, Pelican en Peppermint, lasso’s rond de dansvloer die tijden doen herleven waarin producers met minimale middelen – één primitieve ritmemachine van Roland of Linn, één keyboard, een sample van hoogstens 8 seconden en/of een huurling aan de microfoon – maximaal effect sorteerden. In 2012 deed de debuterende Jessie Ware haar voordeel met die minimale formule op het door Bashmore geproducete en meegeschreven Running. De door Disclosure bedachte remix van die single forceerde een doorbraak voor het duo, dat met een soortgelijk idee (klassieke housegeluiden combineren met hedendaagse pophooks) vervolgens de wereld veroverde. Wat dan weer de weg vrijmaakte voor een hele hoop karhoppers en Sam Smith. Maar dat is een ander verhaal.

Julio Bashmore lijkt met Knockin’ Boots wat laat op het feestje, maar zijn langspeeldebuut is een verademing in een door de steeds verder infantiliserende EDM verstikte dancescene. Tegenwoordig ontbreekt het veel beatfabrikanten aan souplesse, maar Bashmore weet er wel weg mee. Zelfs met de versnellingsbak in de hoogste stand (het met de French touch gestreelde She Ain’t en Umuntu) zijn de heupen het einddoel. Kong en What’s Mine is Mine borduren voort op de arbeid die Masters at Work – met de al even Miami Vice-waardig genaamde ‘Little’ Louie Vega en Kenny ‘Dope’ Gonzalez aan het roer – midden jaren 90 verrichtten, en Bark is een snelcursus Chicago house, van Marshall Jefferson tot Green Velvet en terug.

Nood aan nog enkele feelgoodhits tijdens wat nog rest van deze hete zomer? Flikker dan Holding On, Let Me Be Your Weakness en Rhythm of Auld in uw shufflelijstje, drie tussen hi-NRG disco, pop en house pirouetterende tracks waarmee Bashmore de finesse in zijn vingers demonstreert. Op 25 september verschijnt het nieuwe album van Disclosure. De bal ligt in hun kamp.

JULIO BASHMORE ***

Knockin’ Boots

house/pop

Broadwalk

DOWNLOAD

Rhythm of Auld

She Ain’t

Holding On

JONAS BOEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content