Conceptuele electronica, Fatima Al Qadiri weet er wel weg mee. Asiatisch, in 2014 het debuut van de Koeweits-Amerikaanse producer, was de soundtrack bij een imaginair China. ...

Conceptuele electronica, Fatima Al Qadiri weet er wel weg mee. Asiatisch, in 2014 het debuut van de Koeweits-Amerikaanse producer, was de soundtrack bij een imaginair China. Met opvolger Brute (2016) wilde ze het recht op protesteren 'vieren'. Spoileralert: Brute is bepaald geen feestmuziek. Hetzelfde kunnen we zeggen over Medieval Femme, waarvoor Al Qadiri inspiratie putte uit haar onbekommerde jeugdfantasieën en uit klassieke Arabische, door vrouwen gepende poëzie. Diep de spelonken van de geschiedenis in, dus, en zo voelt het ook: een trage, bezwerende trip door duistere, barokke gedachtegangen, geplaveid met arabeske melodieën, omgeven door sacraal opkringelende ambientnevels. Er komt al eens een orgel aan te pas, en soms tekent zich vaagweg het silhouet van Dead Can Dance af.