FANÁTICOS

'We hebben het over een voetbalproject om kinderen van straat te houden, maar ook over de link tussen carnaval en voetbal.'

Vrijdag 13/6, 17.25 – Canvas

‘Ik wil in Fanáticos mensen tonen voor wie voetbal belangrijk is in hun dagelijkse leven’, zegt regisseur en bedenker Damien Chemin. Ja, dat zijn er nogal wat in Brazilië, maar Chemin en productiehuis Clin d’oeil (van de indrukwekkende documentaires The Art of Becoming en Silent Stories) gaan verder dan het stereotiepe beeld van Brazilianen en hun sportieve obsessie. Chemin woont overigens zelf al zeven jaar in het gastland van het WK. ‘Ik ben er terechtgekomen omdat ik documentaires wilde draaien over de Braziliaanse muziek en cultuur,’ zegt hij aan de telefoon, ‘een zeer onontgonnen én rijk vaatje om uit te tappen. Ik ben erdoor bevangen geraakt en ik ben hier blijven hangen.’

Is er dezer dagen al niet genoeg voetbal en Brazilië op de buis?

DAMIEN CHEMIN: De voetbal als business interesseert me niet, de FIFA interesseert me niet. Ik wil mensen tonen voor wie voetbal belangrijk is in hun dagelijkse leven. Ik maak korte portretjes, van telkens drie minuten, die tonen hoe het is om in Brazilië te wonen, en dat gaat heel breed. Zo maken we in de eerste aflevering kennis met Rogerinho. Hij heeft maar één been, maar hij is wel voetballer. Hij is aanvaller in het Braziliaanse elftal voor geamputeerde voetballers. Je ziet in het filmpje ook dat ze zich ondanks die handicap met behulp van krukken ongelooflijk snel kunnen voortbewegen en hoe ze kunnen goochelen met een bal. Rogerinho doet op indrukwekkende wijze wat hij nooit meer had gedacht te kunnen doen en maakt zo toch zijn droom waar.

En zo maak jij een zwaar thema bespreekbaar op een mooie manier. Is dat waar je naar op zoek ging?

CHEMIN: Niet per se. Ik wilde een brede waaier van onderwerpen. Er is een filmpje dat de link tussen carnaval en voetbal uit de doeken doet, maar ook eentje over een sociaal project om jonge kinderen van straat te houden. Voor veel Braziliaanse kinderen is een voetbalcarrière sowieso hun droomcarrière, voor andere mensen is het dan weer een kwestie van identiteit, van definiëren wie je bent. De regionale voetbalploegen zijn hier dan ook nog een stuk populairder dan het nationale elftal.

Hoe heb je de mensen gevonden die je portretteert?

CHEMIN: In de zeven jaar dat ik hier woon heb ik al heel wat mensen leren kennen en die mensen hebben me weer andere mensen leren kennen. In São Paulo, waar uiteindelijk alle filmpjes gedraaid zijn, vind je alle soorten mensen, in alle maten en kleuren, van heel rijk tot heel arm. En zo is stilaan, met de hulp van het Fonds Pascal Decroos voor bijzondere journalistiek, het idee gegroeid.

In België heerst nu ook een soort van voetbalgekte, maar iets zegt ons dat het in Brazilië nog erger is.

CHEMIN: Het WK is een gigantisch evenement, hé, het is alomtegenwoordig. Je merkt ook wel het dubbele gevoel erbij, hoor: voor veel mensen is het héél erg belangrijk dat hun ploeg in hun land die zesde wereldtitel pakt. Andere mensen proberen de wereldwijde aandacht die Brazilië nu krijgt aan te wenden om de sociale problemen die er hier zijn aan te kaarten.

Tot slot: wie wordt wereldkampioen?

CHEMIN: Brazilië, natuurlijk. Mijn Braziliaanse fans lynchen me als ik iets anders durf te zeggen. (lacht)

GEERT VERHEYEN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content