De afgelopen weken was er weer heel wat onzin over Facebook en andere sociale netwerken te lezen - ' Big Brother in full swing!'. Het kan aan ons liggen, maar moet je niet een onwaarschijnlijke narcist zijn om te denken dat Facebook en konsoorten eropuit zijn om je privéleven uit te spitten?
...

De afgelopen weken was er weer heel wat onzin over Facebook en andere sociale netwerken te lezen - ' Big Brother in full swing!'. Het kan aan ons liggen, maar moet je niet een onwaarschijnlijke narcist zijn om te denken dat Facebook en konsoorten eropuit zijn om je privéleven uit te spitten? Of ze dat zouden kunnen? Ja, deels wel. Maar: het is niet dat een Facebookaccount impliceert dat er tien verborgen camera's in je huis hangen en je telefoongesprekken worden afgeluisterd. Wat vandaag op Facebook staat, kon een beetje IT-nerd tien jaar geleden ook al achterhalen. Privacy op internet is een contradictio in terminis. Mogelijk is het intussen zelfs een oxymoron. So what? De grootste dooddoener schreef Peter Vandermeersch vorige week nog eens neer in een opiniestuk in De Standaard: 'Adverteerders kunnen handig gebruikmaken van de gegevens die wij, de gebruikers van Facebook, in alle openheid en met alle plezier aan onze 'vrienden' - en meteen ook aan hen - ter beschikking stellen.' Oh, neen! Reclame zal er altijd zijn. Meer nog: ze wakkert het consumptiegedrag aan en dat zorgt ervoor dat de economie draait. Althans, zo heb ik het altijd geleerd, en te zien aan de wijze waarop De Standaard en andere kranten advertenties publiceren, pop-upreclame op hun websites toelaten en je maar wat graag 'interessante aanbiedingen van partners' willen doorsturen, hebben hun salesjongens op dezelfde school gezeten. Als er dan toch altijd reclame zal zijn, heb ik niets liever dan dat die adverteerders weten dat ik nog liever doodval dan iets van JBC aan te trekken, met een cd van Justin Bieber betrapt te worden of een pc zelfs maar te moeten aanschouwen. Wat ze mij wél altijd mogen melden, is wat Ann Demeulemeester, Lady Gaga en Apple in de aanbieding hebben! En al die andere onzin over onze privacy? Net even gekeken wat mijn 1827 vrienden op Facebook de afgelopen tien minuten hebben gedaan: mijn neef is fan geworden van Ronaldo, Seba van Villa is 'op zoek naar een ijverige gitarist met veel tijd en goesting', Studio Brussel laat weten dat ' sexting' een nieuwe hype is en - altijd handig om weten - mijn ex trekt dit weekend naar de KunstSuperette op het Gentse Sint-Baafsplein. Zo veel persoonlijke ontboezemingen - ze moesten beschaamd zijn! Voor zij die willen weten hoe het met mij gesteld is: surf gerust eens langs mijn Facebookprofiel. Dat is gewoon voor iedereen toegankelijk - vriend of niet. Mocht ik ooit de drang voelen om er foto's van mezelf in dameslingerie op te gooien, dan zou ik misschien wat aan die privacy-instellingen prutsen. Verder heb ik er echter totaal geen probleem mee dat iedereen weet dat ik zopas de nieuwe clip van Goldfrapp heb ontdekt, twee tickets voor het concert van Jónsi over heb en werkelijk elke Vlaamse politieke partij een grap vind. Ben Van AlboomWees gerust: het is niet dat een Facebookaccount impliceert dat er tien verborgen camera's in je huis hangen en je telefoongesprekken worden afgeluisterd.