Niet het uiterlijke maar het innerlijke telt. Die slagzin is al op ontelbare manieren geformuleerd door schrijvers en cineasten die zich op het terrein van de kalverliefde begaven. Door dat innerlijke e...

Niet het uiterlijke maar het innerlijke telt. Die slagzin is al op ontelbare manieren geformuleerd door schrijvers en cineasten die zich op het terrein van de kalverliefde begaven. Door dat innerlijke en uiterlijke nu van elkaar los te knippen, rekt het bovennatuurlijke puberdrama Every Day de grenzen van tienerliefde nog verder op. De zestienjarige Rhiannon valt immers als een blok voor 'A', iemand die elke dag in een ander lichaam wakker wordt. Hoewel de uitdagende premisse ideaal is om taboes te doorbreken en een inclusief liefdesverhaal te vertellen, volgt Michael Sucsy vooral een zedig heteronormatief discours. Ook visueel zoekt de Amerikaan met zijn anonieme stockfoto-esthetiek, rommelige montage en klinische decors te veel naar de middenweg - toch een ongewoon pad voor het bovennatuurlijke. Niet gek dus dat The Shape of Water onlangs een veel straffer pleidooi hield voor liefde en seksualiteit als vloeibare begrippen.