TWEE IN EEN. HET EUROPEES FILMFESTIVAL VAN BRUSSEL EN DE FILMVONDSTEN SLAAN DE HANDEN IN ELKAAR. VAN 1 TOT 9 JULI IN FLAGEY.

EUROPEES FILMFESTIVAL VAN BRUSSEL & AGE D’OR û FILMVONDSTEN

VAN 1 T.E.M. 9 JULI IN FLAGEY. tickets & info: www.fffb.be en www.flagey.be

Europees Filmfestival van Bussel

Het Europees Filmfestival van Brussel is dit jaar pas aan zijn tweede editie toe, maar krijgt al meteen een facelift. De organisatoren sloegen de handen in elkaar met de Age d’or en de Filmvondsten, een jaarlijks evenement van het Koninklijk Filmarchief met onuitgegeven festivalfilms die nog geen verdeler vonden.

De strategie achter de samenwerking willen we u graag onthouden, maar feit is dat er op die manier 48 films – 27 van het Festival en 21 voor de Filmvondsten – worden vertoond op 9 dagen tijd. Bovendien verschuift het festival dit jaar naar het prille begin van de zomer, zodat het de oogst van Cannes nog kan meepikken.

Voor het Europees Filmfestival Van Brussel staan onuitgegeven debuutfilms of tweede langspelers van beloftevolle Europese cineasten op het programma. Daarmee hoopt het festival niet alleen haar Europese epitheton een concrete invulling te geven, maar op termijn zelfs uit te groeien tot een springplank voor de Europese topregisseurs van morgen.

Openingsfilm wordt de Deense thriller King’s Game van Nicolaj Arcel, volgens de persmap ‘een spannende prent over machtsmisbruik op topniveau die op alle vlakken kan tippen aan De Zaak Alzheimer‘. Verder is het uitkijken naar het familiedrama Accused van Jacob Tuersen – de debuterende Deen leerde de stiel als monteur van Lars von Trier en Suzanne Bier – én naar Hawai, Oslo, de tweede film van de Noor Erik Poppe: een Short Cuts-achtige mozaïek over het leven in Oslo.

Zoals gezegd presenteert het festival deze keer ook een aantal Europese toppers uit het voorbije festival van Cannes. Drie titels die u nu alvast in uw agenda kunt noteren zijn Dark Horse (een surreële komedie van de IJslander Dagur Kari, maker van Noi Albinoi), het onderkoelde psychodrama Guersney van de Nederlandse Nanouk Leopold én met stip: de avant-première van The Great Ecstacy of Robert Carmichael. Vooral die laatste film – een Britse, hypnotiserend traag opgebouwde en hypergestileerde shocker van Thomas Clay – wist aan de Croisette nogal wat euforische kritieken te ontlokken. Een waarschuwing echter vooraleer u met uw bloedjes van kinderen richting Flagey trekt: de explosieve climax is de donkerste die we dit jaar al te zien kregen.

Over naar L’Age d’Or en de Filmvondsten dan. Die vieren dit jaar hun dertigste verjaardag en verkennen voor het eerst – hoewel het Filmmuseum de ankerplaats blijft – ook andere oorden, in casu de Flagey, waar de competitie deel uitmaakt van het Festival van Brussel. Ondanks deze primeur blijven de filosofie en de vorm intact: 21 in België onuitgegeven festivalfilms die meedingen naar de Age d’Or-prijs (die rechtstreeks naar de regisseur gaat) en naar de Filmvondsten-prijzen (twee films die met een distributiepremie worden beloond).

Favorieten uitpikken, blijft uiteraard een heikele onderneming. Wel kunnen we meegeven dat het Russische 4, de metaforische debuutfilm van Ilya Khrzhanovsky, een erg goeie beurt maakte in Rotterdam, terwijl zowel The Death of Mr. Lazarescu (een stervensdrama in real time van de Roemeen Christian Piu) als The Forsaken Land (een Srilankees plattelandsdrama van Vimuhkti Jayasundara) in Cannes prestigieuze prijzen wisten weg te kapen. Kortom: genoeg lekkers om ook deze zomer uw cinefiele honger te stillen. Dave Mestdach

Dave Mestdach

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content