Aron leidt na de moord op zijn vrouw een teruggetrokken leven, maar dan wordt in New Orleans zijn zoon beschuldigd van moord. Moet Alexander boeten voor de zonden van zijn vader of schuilt er iets veel banalers achter de moord?

Tijdens mardi gras spreekt studente Nathalie Underwood af met een man in een skeletpak. In het dolgedraaide New Orleans let niemand op de twee, maar een dag later wordt Nathalie dood aangetroffen in het moeras. Op haar lichaam vindt de politie alleen sporen van haar vriend: Alexander Van Zandt. Al snel komt aan het licht dat de liefde tussen de twee niet veel meer voorstelde. Nathalie hield er bovendien een verborgen leven op na. Het meisje dat met de Bijbel was grootgebracht, ging er stevig tegenaan met wilde feesten, andere vriendjes en een zwangerschap die in abortus eindigde. Alexander houdt zijn onschuld staande, maar maakt zich nóg verdachter wanneer blijkt dat hij net na zijn komst naar Amerika een andere naam heeft aangenomen.

Intussen brengt Alexanders vader Aron zijn dagen in survivalmodus door. Toen zijn vrouw werd vermoord, werd hij pas na enige tijd buiten verdenking gesteld. Sindsdien is hij gestopt met zijn praktijk als psychiater en leeft hij teruggetrokken in een bungalowpark. In het dorp zijn de mensen vriendelijk, maar op hun hoede. Alsof hij een monster in rustmodus is, iemand die elk moment onschuldigen met een mes te lijf kan gaan. Zijn ervaring als psychiater helpt ook niks bij zijn verdriet: ‘Anderen kon hij helpen, maar van zodra hij zelf hulp nodig had, verdween zijn vertrouwen in handboeken, die theorieën gingen nooit over hem.’

Ook zijn zoon heeft zich tegen hem gekeerd: Alexander heeft sterke vermoedens dat zijn vader wel iets met de moord op zijn moeder heeft te maken en vertrekt naar Amerika om er te gaan studeren. Misschien is het maar beter zo voor Aron, want ‘Luisterend naar de kalme, wat droevige stem van zijn zoon hoorde hij steeds zijn vrouw. Ze zat verstopt in medeklinkers en zinsbouw.’ Sindsdien hebben vader en zoon geen contact meer. Tot Aron hoort dat Nathalie op dezelfde manier is omgebracht als zijn vrouw. Aron denkt dat hij zijn schuld tegenover zijn zoon kan goedmaken en vertrekt naar New Orleans om Alexander van ‘zijn’ moord op Nathalie vrij te pleiten.

Natuurlijk zit de politie in New Orleans niet stil. Rechercheur Hanna Vincennes ondervraagt de Bijbelgekke ouders, de vrienden en de minnaars van Nathalie. De zwakke bewijslast blijft in de richting van Alexander wijzen. Ondanks de tegenwerkingen van de commissaris en haar collega’s gelooft Hanna dat ‘elke moord een poging tot verlichting is’. Maar ze is vooral op zoek naar haar eigen verlichting. Hanna worstelt voortdurend met haar obsessies, haar angsten en haar leugens. Uiteindelijk zullen die de doorslag geven in het juryverdict.

Als thriller is dit experiment van de broers Daan en Thomas Heerma van Voss niet helemaal geslaagd. Daarvoor worden te veel trucs uit zaterdagavondfilms gebruikt. De moordenaar sluipt te pas en te onpas rond op de plaatsen waar Hanna en Aron op onderzoek zijn, de man van Hanna wordt plotsklaps ontvoerd, de moordenaar komt op het eind nog even lekker uitgebreid bekennen en belangrijke verhaallijnen zoals de moord op de moeder worden zonder reden geparkeerd. Nee, zelfs als dit een pastiche was, zou het nog geen geweldig goede zijn. Daarvoor is de plot te rafelig. Maar de manier waarop de broers hun literaire talent etaleren, is indrukwekkend. Daardoor wordt het ook nooit vervelend en steekt Ultimatum ver boven de gemiddelde Nederlandse misdaadroman uit.

ULTIMATUM ***

Heerma van Voss & Heerma van Voss, Prometheus, 288 blz., ? 17,50.

JOHANNA SPAEY

CENTRALE ZIN Aron heeft nooit in een god geloofd, maar ineens voelt hij iets voor het idee van erfzonde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content