1977
...

1977 Film: **** Extra's: *** Living Colour 1966 - 1995 Films: **/**** Extra's: ** Living Colour Het verhaal van Eraserhead gaat als volgt: een man gaat kip eten bij zijn verloofde, verneemt dat ze zwanger is en zit vervolgens met een monstertje opgescheept in een miezerige kamer waar muziek uit de radiator komt. Over Lynch' helse trip door nachtmerrieland circuleren verschillende interpretaties en theorieën. Symboliseert Eraserhead de angst van David Lynch voor een langdurig huwelijk en het opvoeden van een kroost? Of bevestigt de prent voor doemdenkers het idee dat kinderen en vaste relaties in een tijd zoals vandaag geen toekomst hebben? Lynch is de laatste om sluitende analyses van zijn oeuvre te formuleren. Vanaf zijn eerste kortfilms, Six Men Getting Sick, The Alphabet en The Grandmother (waarin live action met animatie wordt gecombineerd), scheert Lynch passievol over de toppen van de donkere kanten van de menselijke psyche. Motieven zoals vuur en kots komen in zijn latere prenten nog terug. Zo bevat ook Eraserhead tal van motieven die als een rode draad doorheen Lynch' oeuvre lopen: de streepjesvloer, de gordijnen, het cabaret, de lift en heel veel angst. Angst voor geweld, maar tevens voor seksualiteit. In de films van Lynch is de vrouw slachtoffer én femme fatale. Het bloed dat het meisje uit The Alphabet op zichzelf en haar laken kotst, spreekt boekdelen. The Alphabet en het briljante The Grandmother mogen nog over opgroeien - of de angst daarvoor - gaan, in een Lynchprent jagen ook de volwassenen hun duisterste verlangens en begeerten na. De angst voor seks en de dreiging die van seks uitgaat, tekenen zowel de mannen als vrouwen uit Eraserhead, Blue Velvet, Wild At Heart, Lost Highway, Twin Peaks, Mulholland Dr. en Inland Empire. Bij Lynch maken narratieve structuren plaats voor sfeerschepping, onderstreept door industriële en vervreemdende klanken en melodieën. Een Lynchprent is een weergaloze trip. Te nemenof te laten... Zowel Eraserhead als de kortfilms werden door David Lynch gerestaureerd en geremastered. Het contrast met vroegere dvd-edities van Eraserhead is gigantisch. Mik je wollig en grauw ogende 4/3 full frame- kopie dus maar in de vuilnisemmer. De in zijn originele beeldformaat herstelde transfer heeft niet alleen een geremasterde soundtrack, maar ook het beeld werd digitaal opgescherpt en de schitterende zwart-witfotografie knalt in al zijn rijke details en grijs-waarden van het scherm. Lynch liet zich niet tot een commentaartrack verleiden, maar stelde wel een documentaire van anderhalf uur samen met interviews, foto's en video-opnames van tijdens opnames. Piet Goethals