Soms mag het wat ernstiger zijn. Neem nu All Day, de vijfde plaat van de Amerikaanse dj, remixer en mashup-producer Girl Talk. Dat is niet alleen een opwindende partyplaat, ze brengt ons ook twee bijzondere perspectieven bij: op hoe onze westerse samenleving in elkaar zit, en hoe de mens niet is wat hij denkt te zijn.
...

Soms mag het wat ernstiger zijn. Neem nu All Day, de vijfde plaat van de Amerikaanse dj, remixer en mashup-producer Girl Talk. Dat is niet alleen een opwindende partyplaat, ze brengt ons ook twee bijzondere perspectieven bij: op hoe onze westerse samenleving in elkaar zit, en hoe de mens niet is wat hij denkt te zijn. Girl Talk is de artiestennaam van Gregg Gillis. Op All Day versmelt hij meer dan 320 tracks tot 71 minuten hippe muziek. In Jump on Stage, dat iets meer dan 5 minuten duurt, komen bijvoorbeeld meer dan dertig artiesten langs, waaronder Portishead, The Notorious B.I.G., Talking Heads, Ice Cube, 50 Cent, Diddy featuring Christina Aguilera, Janet Jackson, Radiohead, Public Enemy, Cypress Hill, Prince, Iggy Pop, Beastie Boys en Lady Gaga. Op Wikipedia zijn muziekliefhebbers nog steeds in de weer om te ontdekken welke samples waar gebruikt werden - ja, er zit meer in een liedje dan je denkt! Maar All Day biedt ons ook een uniek inzicht in de kredietcrisis. Herinner u hoe die ontstond uit de geherstructureerde kredieten - ook bekend als rommelkredieten - die de Amerikaanse banken (en daarna ook Fortis, KBC en Dexia) deden wankelen. U vraagt zich nog steeds af wat zo'n geherstructureerd krediet eigenlijk is? Wel, je neemt honderden, duizenden bestaande kredieten, knipt die in stukjes en herstructureert die tot nieuwe, die je over heel de wereld verkoopt. Dat is dus net wat Girl Talk doet met muziek: knippen en plakken. En als je goed kijkt, merk je dat de hele wereld vandaag zo in elkaar zit. Een auto. Een medicijn. Een cursus. Een regering. U noemt het maar. Dat leidt ons tot een tweede vaststelling: eens mens is niet zo superieur als hij denkt te zijn. Girl Talk leert ons dat de mens geen autonoom handelend subject is. Daarmee treedt hij in de voetsporen van Karl Marx, die aantoonde dat de maatschappelijke klasse ons als individu bepaalt. Dankzij Friedrich Nietzsche weten we dan weer dat onze 'wil tot macht' bepaalt wie we zijn. En Sigmund Freud had het natuurlijk over het onderbewuste dat ons stuurt. Girl Talk is - om even de woorden van de Franse filosoof Paul Ricoeur te lenen - 'een meester van het wantrouwen'. Things are not as they seem. Op All Day - dat trouwens legaal én gratis te downloaden is via zijn label Illegal-art. net - denken we muziek van Girl Talk te horen, maar hij wijst erop dat die in wezen bestaat uit citaten van honderden anderen, die op hun beurt verwijzen naar honderden ánderen, enzovoort. Girl Talk drukt ons met onze neus op het brute feit: we zijn geen énige auteur, niet van de muziek, niet van een tekst. Kijk maar naar ons: bovenstaande titel is gewoon gepikt van Samson en Gert! Wat hebben we dus geleerd? Dat wij helemaal niet zo oppermachtig en onafhankelijk zijn als we denken. Maar laat dit alles geen beletsel zijn om uit de bol te gaan op All Day van Girl Talk. EWALD PIRONETDe extreme mashup-muziek van Girl Talk biedt een uniek inzicht in de kredietcrisis.