Het blijft een vreemde hebbelijkheid van stripuitgevers om series voort te zetten na de dood van de oorspronkelijke auteur. Alsof Hercule Poirot en Sherlock Holmes jaarlijks nieuwe avonturen zouden beleven na de dood van Agatha Christie en Arth...

Het blijft een vreemde hebbelijkheid van stripuitgevers om series voort te zetten na de dood van de oorspronkelijke auteur. Alsof Hercule Poirot en Sherlock Holmes jaarlijks nieuwe avonturen zouden beleven na de dood van Agatha Christie en Arthur Conan Doyle. Zeker in het geval van Corto Maltese leek dat een slecht idee. Tekenaar Hugo Pratt was zo'n mix van belezenheid, tekentalent en avontuurlijke reislustigheid dat het onmogelijk leek iets te maken dat als Corto Maltese aanvoelde. Juan Díaz Canales, de Spaanse scenarist van Blacksad, en zijn landgenoot Rubén Pellejero komen met hun tweede poging Equatoria toch in de buurt van het origineel. Daarvoor gebruiken ze de legende van de spiegel van Pape Jan, een christelijke heerser in Azië op wie de kruisvaarders rekenden, maar die nooit echt bestaan heeft. Corto blijkt in 1911 op zoek naar die magische spiegel. Tijdens zijn reis van Venetië naar Centraal-Afrika ontmoet hij historische figuren en interessante vrouwen. Equatoria is iets te bestudeerd en afgewerkt in vergelijking met Pratts eigen verhalen, maar boeit ook als je nog nooit van Corto gehoord hebt.