HIPHOP
...

HIPHOP KINKY STAR RECORDS 1998 In de periode dat Flip Kowlier nog op kot zat in Antwerpen - hij studeerde daar aan de jazzstudio - kwam zijn vriend Serge Buyse geregeld op bezoek om samen te drinken, te blowen en naar muziek te luisteren. 'Op een gegeven moment begonnen we met de platen mee te rappen, in het West-Vlaams. De volgende stap was zelf beats en teksten in elkaar steken. Het mocht dan als een grap gestart zijn, ik had vrij snel het gevoel: hier zit méér in, dit werkt', licht Kowlier de ontstaansgeschiedenis van 't Hof Van Commerce toe. Het tweetal nam een demo op en stuurde die rond, maar aanvankelijk reageerden de platenfirma's vrij lauw. Enkel Luc Waegeman van het pas opgerichte Gentse label Kinky Star toonde meteen oprechte interesse. Intussen was Kristof Michiels alias DJ 4T4, met wie Kowlier en Buyse eerder in de crossoverband The Prophets Of Finance hadden gezeten, teruggekeerd uit Portugal. 'Ik was er met de fiets naartoe gebold en was vastbesloten om me daar definitief te vestigen. Ik kwam opnieuw naar België afgezakt om alles voor de verhuis te regelen, toen ik de demo van 't Hof Van Commerce hoorde. Eerlijk, die klonk ronduit verschrikkelijk. Ik was al 12 jaar met hiphop bezig, had wat productie-ervaring en vond dat ik me moést moeien. Als vriendendienst heb ik de opnames hermixt en voegde ik er nog wat scratches aan toe.' 'Kristof heeft er het beste uit gehaald, maar toch kan ik zelf bijna niet meer naar En In Izzegem luisteren. Mijn stemgebruik bijvoorbeeld is vreselijk', vindt Kowlier. Niettemin droeg het lo-fi karakter bij tot de charme en de authenticiteit van de cd. 'Dat klopt', zegt Kowlier. 'De onbezonnenheid en de gedrevenheid van die plaat zullen we nooit nog kunnen herhalen. Wisten wij veel hoe zo'n album moest klinken, maar het gevoel zat onmiskenbaar goed.' Rond dezelfde tijd trok Kowlier ook de studio in met My Velma, de toenmalige groep van Jan Leyers. ' En In Izzegem heeft 5000 euro gekost, het album van My Velma het zevenvoudige. Al geloofde ik in beide projecten, 't Hof Van Commerce schoot in de roos, terwijl My Velma flopte. Wat ik eruit onthouden heb, is: hoeveel geld je er ook in pompt, als de mensen het niet moeten hebben, kan je het vergeten.' Het succes kwam onverwacht. 'We hadden de single Dommestik & Levrancier naar de radio gebracht en diezelfde avond hoorden we hem al op Studio Brussel. Ook van Radio 1 kregen we snel veel steun. We wisten niet goed wat ons overkwam', getuigt Kowlier. Heel Vlaanderen nam de uitdrukking "zé ne kir oe loat t'est" uit de single over. 'Zelfs schoolkinderen die niet eens wisten waar het vandaan kwam. Het zinnetje heeft me nog lang achtervolgd, wat me gemengde gevoelens bezorgde.' Even was er de vrees dat het West-Vlaams door het grote publiek als een gimmick aanzien werd, maar 't Hof Van Commerce werd serieuzer genomen dan de heren zelf vermoedden. 'Dan moet je weten dat destijds niemand ons wou tekenen omwille van dat West-Vlaams', vertelt 4T4. 'Toen onze singles heel succesvol bleken, smeekten de platenjongens ons plots op hun knieën om een deal. Niemand had kunnen voorspellen welk potentieel 't Hof had.' 4T4 werd de live-DJ van de groep en trok een dikke streep door zijn plannen om te emigreren. De nederhop van Osdorp Posse kreeg een klein broertje in de frithop. 't Hof toonde, nog méér dan het gelijktijdig opkomende ABN, dat het loont om in je eigen taal te rappen. 'We hebben bewezen dat je er best van kan leven', zegt 4T4. 'Hebben we een Wu-Tang Clan uit Gent nodig? Ik betwijfel het. Volgens mij gaat Flip, ook door zijn solowerk, de geschiedenis in als dé deglobaliseringsfiguur van de Vlaamse pop.' (P.V.D.)Eerste doe-het-zelf underground hiphopplaat die over de grens kijkt. De Waalse versie van 't Hof verbroedert met Arno en Marie Daulne.P.V.D.'De onbezonnenheid en de gedrevenheid van die plaat zullen we nooit nog kunnen herhalen. we wisten niet hoe zo'n album moest klinken, maar Het gevoel zat goed.' Flip Kowlier