Met nog maar eens negen nominaties is Beyoncé Knowles sinds dit jaar de meest genomineerde vrouw in de geschiedenis van de Grammy Awards. Als ze er in februari acht weet te verzilveren, wordt ze ook de meest bekroonde zangeres ooit. Met het album Lemonade prijkte Knowles voor de zesde keer op rij helemaal bovenaan in de Amerikaanse albumcharts - ook een record. Wie durft Madonna te zeggen waar ze haar kroontje moet inleveren?
...

Met nog maar eens negen nominaties is Beyoncé Knowles sinds dit jaar de meest genomineerde vrouw in de geschiedenis van de Grammy Awards. Als ze er in februari acht weet te verzilveren, wordt ze ook de meest bekroonde zangeres ooit. Met het album Lemonade prijkte Knowles voor de zesde keer op rij helemaal bovenaan in de Amerikaanse albumcharts - ook een record. Wie durft Madonna te zeggen waar ze haar kroontje moet inleveren? Maar pop is tegenwoordig meer dan verkoopcijfers en prijzenbeeldjes. De artiest met de meeste streams op zijn naam - wereldwijd - is Drake. Op Spotify alleen al is hij goed voor 4,7 miljard clicks. Ook Billboard, dat het kluwen van met name Amerikaanse hitlijstjes en kanalen overziet, bevestigt: Drake is de meest beluisterde artiest. En wat meer is: met dank aan drakesviews.com werd het internet overspoeld door minuscule zittende Drakes, zoals hij te zien is op de hoes van Views from the Six. Enkel de hoes van Kanye Wests The Life of Pablo werd dit jaar nóg vlijtiger becommentarieerd en bewerkt - de meningen over het album zelf bleken niet zo enthousiast. Minder onderwerp van Twitter-hetzes dan Kanye maar wél in het meest bekeken YouTube-filmpje: Adele. De sirene uit Tottenham charmeerde in de carpoolkaraoke van talkshowhost James Corden, maar haar album 25 verscheen eind 2015 en tellen we hier niet mee. Ook een sensatie op digitale videokanalen: Rihanna met Work, waarin de bom uit Barbados haar duetpartner Drake opgeilt. Weer hij, jawel. Work was een van dé hits van 2016, het album Anti deed minder stof opwaaien. En ook in 2016 konden we niet om Justin Bieber heen, al herinneren wij ons vooral de minirel over de gillende 'trezebezen' op de VRT. Grote verliezer dit jaar was Lady Gaga. Comebackplaat Joanna maakte weinig brokken, en haar hommage aan David Bowie, tijdens de Grammy's, deed vele wenkbrauwen fronsen. Vijf jaar geleden nog goed voor het meeste spektakel, vandaag ligt de meer 'menselijke' Gaga minder goed in de markt. Drake dan maar, bovenaan in de popparade, op cijfers? Tenzij... Als het een outsider mag zijn, dan is Sia Fuller, kortweg Sia, de popster van het jaar. Ze heeft het stembereik van een Adele, choreografieën en videoclips om Beyoncé mee naar de kroon te steken (denk aan het jonge danseresje Maddie Ziegler), de kunstzinnigheid van Lady Gaga, de virale kracht van Drake, ze schrijft haar songs zelf (single Cheap Thrills pende ze oorspronkelijk voor Rihanna), én ze speelde dit jaar met een spectaculaire show iedereen naar huis op Coachella. Reken uw voordeel uit. JONAS BOEL