Na meer dan twintig jaar acteren begon het bij Veerle Baetens (rechts op de foto) te kriebelen om zelf ook eens de regiestoel in te palmen. 'Ik kende Het smelt van horen zeggen, maar toen ik het boek zelf las, was ik meteen verkocht', zegt Baetens, momenteel trouwens in de bioscoop te zien met Rookie. 'Vooral de eenzaamheid, de drang om ergens bij te horen, de onkunde om te praten vind ik mooi.'
...

Na meer dan twintig jaar acteren begon het bij Veerle Baetens (rechts op de foto) te kriebelen om zelf ook eens de regiestoel in te palmen. 'Ik kende Het smelt van horen zeggen, maar toen ik het boek zelf las, was ik meteen verkocht', zegt Baetens, momenteel trouwens in de bioscoop te zien met Rookie. 'Vooral de eenzaamheid, de drang om ergens bij te horen, de onkunde om te praten vind ik mooi.' Lize Spits debuutroman uit 2015, over de jonge Eva die dertien jaar na een hete zomer terugkeert naar haar geboortedorp, groeide uit tot een literaire hype. De verwachtingen voor de film zijn dus hooggespannen. 'Tijdens het schrijven voelde ik die druk wel. Maar intussen werk ik al vijf jaar aan de film en denk ik: ik doe keihard mijn best, het komt goed. Het smelt was een succesboek dat enorm veel mensen heeft geraakt en ik kan alleen maar hopen dat de film hetzelfde doet. Maar ik wilde er vooral mijn eigen ding mee kunnen doen. Lize heeft me carte blanche gegeven. Zo wordt de film minder afstandelijk en zijn sommige personages iets minder slecht. (lacht) Film is nu eenmaal een ander medium. Een boek leg je even weg als het te intens wordt, maar je kunt niet zomaar de cinema uit lopen.' Alsof een bestseller verfilmen nog niet genoeg is, lapt Baetens voor haar debuutfilm meteen ook een van de belangrijkste filmwetten aan haar laars: werk nooit met kinderen. Naast bekendere namen zoals Charlotte De Bruyne (de volwassen Eva), Sebastien Dewaele, Naomi Velissariou en Olga Leyers bestaat de cast vooral uit piepjonge nieuwkomers, onder wie Rosa Marchant (tweede van links) als de jonge Eva. 'We hebben twee jaar lang gecast, we werken samen met een traumapsycholoog, acteur Nico Sturm (helemaal links) coacht de kinderen en aan de moeilijke scènes zijn heel veel gesprekken en repetities voorafgegaan. Die aanpak loont: ik sta ervan versteld wat die jonge acteurs kunnen. Af en toe slaat de vermoeidheid toe, zoals tijdens de draaidag op de foto, maar dan is het vooral een kwestie van even aanporren, in gesprek gaan of keihard dansen op Rage Against the Machine. (lacht)'