Vrachtwagenchauffeur Erika (Ruth Beeckmans) betrapt transmigrant Idy (Welket Bungué) in haar vrachtwagen, waarna de situatie escaleert, Idy gewond raakt en het duo noodgedwongen samen verder moet reizen. Klinkt als heftige, politiek beladen cinema, maar toch wil Dorothée van den Berghe (rechts op de foto), regisseur van My Queen Karo en Rosie & Moussa, van haar roadmovie een toegankelijke film maken. 'Ik hou ervan om zware onderwerpen op een lichte manier te benaderen...

Vrachtwagenchauffeur Erika (Ruth Beeckmans) betrapt transmigrant Idy (Welket Bungué) in haar vrachtwagen, waarna de situatie escaleert, Idy gewond raakt en het duo noodgedwongen samen verder moet reizen. Klinkt als heftige, politiek beladen cinema, maar toch wil Dorothée van den Berghe (rechts op de foto), regisseur van My Queen Karo en Rosie & Moussa, van haar roadmovie een toegankelijke film maken. 'Ik hou ervan om zware onderwerpen op een lichte manier te benaderen. Er zijn wel meer films over de vluchtelingenproblematiek, maar Aller/Retour focust in de eerste plaats op het menselijke aspect. Erika en Idy raken aanvankelijk vooral met elkaar in conflict, maar naarmate de reis vordert, blijken ze meer gemeen te hebben dan ze dachten en ontstaat er een onverwachte vriendschap.' Het scenario werd gepend door Michael De Cock, die oorspronkelijk een mannelijke vrachtwagenchauffeur in gedachten had. 'Als vrouwelijke filmmaker voel ik me sterker aangetrokken tot vrouwelijke personages, maar het zorgt ook voor een extra laag in het verhaal. Erika werkt in een mannenwereld en moet vechten voor haar plek, net zoals Idy op zijn manier moet vechten voor een thuis.' Dat Ruth Beeckmans, wier vader vrachtwagenchauffeur is, Erika zou spelen stond vrij snel vast. Voor de rol van Idy kwam Van den Berghe terecht bij de Berlijnse Welket Bungué, die vorig jaar te zien was in een nieuwe verfilming van Berlin Alexanderplatz. Anemone Valcke (midden) speelt dan weer Erika's lief, burlesquedanseres Kiki, waarvoor ze bijles kreeg van de Gentse burlesquedanseres Zoe Bizoe (links). In februari gingen de opnames van Aller/Retour van start op Belgische bodem. Daarna trok de ploeg naar Spanje om er onder meer te filmen in el mar de plástico, een zee van serres waarin Afrikaanse arbeiders in slechte omstandigheden groentes en fruit kweken voor heel Europa. 'Tussen al die serres ligt een toeristisch centrum, maar door de pandemie leek het wel een spookstad. Gelukkig ondervonden we verder niet al te veel hinder van de coronacrisis. Het enige dat ik een beetje onderschat heb, is filmen in een vrachtwagencabine van twee vierkante meter. Ze zeggen dat je als filmmaker maar beter wegblijft van boten, kinderen en dieren, maar wat mij betreft mogen vrachtwagens daar gerust bij. (lacht)'