EN ACTIE!

© Foto: Kris Dewitte

Op de set van een nieuwe film.

LOCATIE ROOD KLOOSTER, OUDERGEM

OPNAMEDUUR ZES WEKEN

RELEASE NAJAAR 2013

Geen Vlaamse film voor de afwisseling, wel een Franse – met een stevige Belgische inslag. De helft van de film werd opgenomen in het Rood Klooster in Oudergem, met Hande Kodja (Marieke, Marieke) tekende een Belgische actrice voor het titelpersonage en achter de camera stond Danny Elsen, DoP van onder meer Loft. Dat laatste lag enigszins voor de hand: het was Yvan Le Moine die Elsen in 1998 zijn eerste kans gaf als cameraman, van Le Nain rouge, en hem opnieuw gebruikte voor Vendredi ou un autre jour (2005), zijn vorige film. ‘Stom toeval’, zegt Elsen. ‘Midden jaren negentig heb ik hem een lift naar Brussel gegeven na de openingsavond van het Filmfestival van Gent. We zaten met vier in de auto en ik kan me niet herinneren dat we een woord gezegd hebben – ik heb hem gewoon netjes afgezet. Een jaar later wilde ik na het festival opnieuw naar Brussel rijden, toen dezelfde gast opnieuw naar mij toe kwam. Of hij ook dit jaar kon meerijden. Een paar maanden daarna kreeg ik een mail. Dat ik me hem waarschijnlijk niet meer herinnerde, maar dat hij twee keer met mij was meegereden. En vooral: of ik cameraman wilde zijn voor zijn debuutfilm – pas toen wist ik wie hij was. Sindsdien heb ik alles van hem gedraaid, op een of twee kortfilms na.’

Had u misschien al herkend: Béatrice Dalle. In de late jaren tachtig en vroege jaren negentig hét gezicht van de Franse Grote Emoties, maar de laatste tien jaar ietwat uit beeld verdwenen. ‘Ik had haar ook al even niet meer zien spelen’, zegt Elsen. ‘Ik denk dat ze selectiever is geworden en meer en meer uitkiest met wie ze nog wil samenwerken. Ik snap wel dat ze met Yvan in zee is gegaan: hij is een heel persoonlijk regisseur, die zijn acteurs dicht bij zich houdt als hij een film maakt. Ze moeten in zijn verhaal passen. Bij haar werkt dat. Dalle is een vedette met de nodige histoire, maar als je haar goed begeleidt, is het een crème van een vrouw.’

Rosenn is het 19e-eeuwse verhaal van een acteur op zijn retour, gespeeld door de Brit Rupert Everett, die wil uitrusten op een eiland – de andere helft van de film werd gedraaid op Réunion, net naast Madagaskar – en verliefd wordt op de onschuldige Hande Kodja. ‘Een liefdestragedie op zijn Bergmans. Een universeel verhaal, dat bijzonder wordt door de manier waarop Le Moine het vertelt. Yvan is een psycholoog, een filmer pur sang die naar de essentie streeft. Als cameraman merk je dat ook in de beeldvoering: Yvan wil lange shots, zonder achteraf veel te moeten decouperen. Wat hij wil zeggen, probeert hij in één beeld te vertellen. Met hem werken is elke keer opnieuw een les in filmgrammatica.’

DOOR HANS BOFFEL & GEERT ZAGERS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content