MUHKA
...

MUHKA LEUVENSTRAAT 32 IN ANTWERPEN, TOT 5 JUNI. tel. 03 260 99 99 en www.muhka.be Of emoties iets konden verhelpen aan het klinische Muhka-effect, wilden we wel eens weten bij de aanvang van Emotion Pictures. Wat er ook op het programma staat, altijd lijkt het alsof het Muhka ook bedpannen conserveert en je in de ene of andere gang een ziekenhuisbed, een chirurg of een familielid met bloemen kunt tegenkomen. Misschien konden emoties wel iets verhelpen aan dat klinische effect? Wrong question, helaas, want Emotion Pictures blijkt nauwelijks overeen te stemmen met het door ons veronderstelde uitgangspunt. De lentetentoonstelling in het Muhka is weliswaar kleuriger en jonger dan gewoonlijk, maar veel gevoel - of preciezer, de beloofde sentimentele reis doorheen kunstwerken en sferen - vonden we er niet. Na de richtinggevende video I'm too sad to tell you van de reeds lang gestorven Bas Jan Ader is het al onmiddellijk uit met het sentiment. De roze emo-muur wekt verwachtingen maar wat volgt, verrast slechts mondjesmaat. Dat heeft meer te maken met het geselecteerde werk op zich dan met de uitbouw van het thema. De Canadees Nestor Krüger wekt de stevigste indruk met Two Turntables, twee min of meer simultaan lopende projecties van zwenkende bomen in een bos. Lily van der Stokker trekt het laken naar zich toe met een overdreven bevallige en volstrekt onserieuze muurschildering in fluokleurtjes, en de Amerikaan Tom Zummer houdt een tijdlang de aandacht vast met zijn getekende Portraits of Robots. Maar voet bij stuk houden lukt blijkbaar minder, want je vindt ook bijdragen die enkel geschapen lijken om groepstentoonstellingen aan te lengen - en die je dan ook ogenblikkelijk vergeet. Emotion Pictures is duidelijk niet het samengebalde project dat het in principe had kunnen zijn. Er ontbreekt vaart en scherpte en de invulling van het onderwerp overtuigt niet, maar toch zou het zonde zijn om het kind met het badwater weg te gooien. Want het Muhka doet ook zichtbare moeite om iets te brengen dat past in de stroom van de hedendaagse kunst. Zo wijkt Emotion Pictures af van elke vorm van aangekoekte nep-sérieux en is alvast de aanzet vrij goed afgestemd op de scène van vandaag. In plaats van verstarring, herhaling of een belerend toontje vind je een waardige poging om relevant en fris op het toneel te verschijnen, en dat blijft hoe dan ook tot op het einde merkbaar. Bovendien valt wel wat te zeggen voor een thematentoonstelling in deze zin, al was het uiteraard fijn geweest indien de selectie iets minder troebel uit de strijd was gekomen. Maar dat 'sentiment brandend actueel is'en dat 'gevoelens opnieuw in zijn', zoals te lezen staat op quasi elk stukje papier dat bij de tentoonstelling hoort, klinkt toch meer als een promopraatje voor stroop dan als een vertrekpunt voor een zichzelf respecterende tentoonstelling. Jammer, een handvol behoorlijke argumenten en dan toch nog uitschuiven op het concept. Els Fiers Els Fiers