WAT?

Afgelopen vrijdag was het alweer 36 jaar geleden dat Elvis Presley definitief the building verliet. Maar enkele jaren vóór hij zou bezwijken aan een strikt dieet van pijnstillers en hamburgers-met-banaan-en-pindakaas, vóór hij door Colonel Parker als een afgedankte circushond in Las Vegas werd geparkeerd, laaide het vuur in The King nog één keer op. We schrijven 1973. De protserige pakken met buitenmaatse kraag en bijbehorende cape droeg hij al, maar ze pasten wel nog rond zij...

Afgelopen vrijdag was het alweer 36 jaar geleden dat Elvis Presley definitief the building verliet. Maar enkele jaren vóór hij zou bezwijken aan een strikt dieet van pijnstillers en hamburgers-met-banaan-en-pindakaas, vóór hij door Colonel Parker als een afgedankte circushond in Las Vegas werd geparkeerd, laaide het vuur in The King nog één keer op. We schrijven 1973. De protserige pakken met buitenmaatse kraag en bijbehorende cape droeg hij al, maar ze pasten wel nog rond zijn almaar uitdeinende embonpoint. Zijn discografie was door Colonel Parker al lang ondergeschikt gemaakt aan goedkope tienerfilms en massaconcerten - de Hollandse hufter probeerde in 1973 vooral munt te slaan uit zijn optredens in Madison Square Garden en een internationaal satellietconcert in Hawaï - maar plots eiste de platenfirma nieuw studiomateriaal, en liefst een beetje snel. Elvis trok dan maar naar de befaamde Stax-studio's in Memphis, meer uit praktische overwegingen dan vanwege hun renommée: de studio's lagen vlakbij Graceland en dat gaf hem de kans om tussen de opnames toch tijd door te brengen met dochter Lisa Marie. Het materiaal van die nachtelijke Stax-sessies werd uitgesmeerd over liefst drie platen, telkens aangevuld met veredelde demo's en inferieure thuisopnames. Het door country gedomineerde Promised Land werd nog relatief goed ontvangen, maar Raised on Rock haalde de Amerikaanse Album Top 50 niet eens en Good Times werd zelfs meteen in de uitverkoopbakken gemikt. Elvis at Stax: Deluxe Edition wil die historische dwaling veertig jaar later rechtzetten en de driedelige box slaagt daar behoorlijk in. Opvallend is de muzikale ommezwaai na de commerciële pop die Elvis in de jaren zestig maakte. In de Stax-studio's meanderde zijn smaak gulzig richting country, funk, gospel en r&b. Dankzij de vele outtakes en alternate takes - vaak echte jamsessies - hoor je hoe de vertolker Elvis musiceerde door zijn studiomuzikanten aan te vuren. Het leverde links en rechts echte pareltjes op, zoals Take Good Care of Her, Promised Land en het altijd weer naar de keel grijpende My Boy. Behalve Colonel Parker en Stax is ook Elvis zelf beter geworden van deze sessies. Ze gaven hem de kans om artistiek het heft weer in handen te nemen. Jammer genoeg rukte de kolonel het er al even snel weer uit. ELVIS PRESLEY ***Elvis at Stax: Deluxe Editioncountry / funk / gospel / r&b Legacy / SonyVINCENT BYLOO