De nieuwe Elvis Costello kwam tot stand op de as Helsinki-Parijs-New York. Waarbij onze man respectievelijk solo de studio innam, het door pianist Steve Nieve geassembleerde Le ...

De nieuwe Elvis Costello kwam tot stand op de as Helsinki-Parijs-New York. Waarbij onze man respectievelijk solo de studio innam, het door pianist Steve Nieve geassembleerde Le Quintette Saint Germain voorzong, of zich door trompettist Michael Leonhart en gitaristen Bill Frisell en Nels Cline klank uit de Big Apple liet opsturen. Het leidt tot een ratjetoe van jazzy torch songs, wat boeiende want moeilijk te definiëren stukken ( Newspaper Pane, We Are All Cowards Now) en intrinsiek goeie songs (het klingelende No Flag en beatboxende Hetty O'Hara Confidential) die in het geheel evenwel hun draai niet vinden. Tel daar de dode gewichten van twee spokenwordaffaires bij, en je begint veeleer punten af te trekken. Costello wou een lillende, vele kanten opstuiterende plaat. Is het ook, met alle voor- en nadelen.