IN HET KADER VAN KUNSTENFESTIVALDESARTS û VAN 6 TOT 29 MEI IN FLAGEY
...

IN HET KADER VAN KUNSTENFESTIVALDESARTS û VAN 6 TOT 29 MEI IN FLAGEY 'The World' van Jia Zhang-Ke In avant-première gevolgd door een gesprek met de regisseur op ma. 9/5 û 19.30 in studio 4 van flagey. Info & tickets: 02 641 10 20 www.flagey.be Als filmliefhebber moet je de jongste tijd al behoorlijk bedekt opgesteld staan om niet te voelen dat de meest frisse wind tegenwoordig uit het Oosten waait. De alternatieve filmfreak heeft de namen van Wong Kar-Wai, Zhang Yimou en Kim Ki-Duk al lang in zijn kunstzinnig hart gekrast, maar ook de Hollywood-adepten laten zich gewillig entertainen door uit Hongkong overgevlogen actieregisseurs en Amerikaanse varianten op martial-arts spektakels en Aziatische horrorfilms. Toch dreigt met deze culturele kruisbestuiving en globalisatie de indruk te groeien dat het enkel om oppervlakkige typeringen of op commercie gerichte tendensen gaat. Ten onrechte. Qua aanpak en genres blijft de Aziatische cinema erg veelzijdig, en tussen het overaanbod aan goedkope imitaties van westerse pulp vallen nog altijd innoverende filmauteurs te ontdekken. Om die laatste categorie - die door het industriële geweld al te vaak in de marge wordt gedrukt - de aandacht te geven die ze verdient, pakt men in Flagey uit met 'Een Nieuwe Oostenwind'. Het filmevenement, een initiatief van het KunstenfestivaldesArts, het Koninklijk Filmarchief, Flagey en Cinélibre, focust op drie cineasten met een hoogst persoonlijk oeuvre: de Chinese regisseur Jia Zhang-ke, de Thaise filmmaker Apichatpong Weerasethakul en de Chinese videast Yang Fudong. De avant-première van Jia Zhang-ke's The World - in aanwezigheid van de regisseur zelf - wordt ongetwijfeld een van de hoogtepunten van het gebeuren. Net als in zijn vorige films Platform en Unknown Pleasures, schetst Zhang-ke in The World de economische en culturele transformaties die het moderne China doormaakt. Deze keer is het ontroerende verhaal van Taisheng en diens vriendinnetje Tao de leidraad. Ze werken allebei in het World Park, een pretpark in de buitenwijken van Peking vol kitscherige replica's van 's werelds beroemdste monumenten. Met de film bevestigt Zhang-ke zijn status als dé kroniekschrijver van het hedendaagse China. Cineast Apichatpong Weerasethakul wierf roem in het arthouse-circuit met een mysterieus, langs alle formele en thematische conventies heen kronkelende oeuvre. Tropical Malady bijvoorbeeld, vorig jaar in Cannes bekroond met de Speciale Juryprijs, is een sensueel poëtische trektocht door de Thaise jungle. Mysterious Object at Noon is dan weer een docu-fictiefilm, die afwisselend verrassend, plagerig, enerverend en betoverend is. De 'bescheiden erudiet' Yang Fudong ten slotte is geen cineast in traditionele zin, wel een visueel kunstenaar wiens minimalistische, contemplatieve films een plastische realiteit uitdragen die soms doet denken aan Oud-Chinese prentkaarten. Ook hij stelt de interactie tussen het traditionele en het moderne centraal, zij het dan in een bewust verwarrende stijl die veeleer op emotie mikt dan op het orakelen van Grote Boodschappen. Dave MestdachDave Mestdach