'Eigenlijk is er niet veel veranderd sinds ik in 2004 mijn eerste langspeelfilm draaide, Steve + Sky. Ja, het gereedschap - de camera's, het belichtingsmateriaal... - is geëvolueerd, pellicule is zo goed als verdwenen en op mijn thuiscomputer staat nu software die vroeger onbetaalbaar was, maar het werk is hetzelfde gebleven. Evolutie is inherent aan cinema. Toen je geen twee man meer nodig had om een filmcamera te verplaatsen, trokken de Fransen met de schoudercamera de straat op...

'Eigenlijk is er niet veel veranderd sinds ik in 2004 mijn eerste langspeelfilm draaide, Steve + Sky. Ja, het gereedschap - de camera's, het belichtingsmateriaal... - is geëvolueerd, pellicule is zo goed als verdwenen en op mijn thuiscomputer staat nu software die vroeger onbetaalbaar was, maar het werk is hetzelfde gebleven. Evolutie is inherent aan cinema. Toen je geen twee man meer nodig had om een filmcamera te verplaatsen, trokken de Fransen met de schoudercamera de straat op, en zo ontstond de nouvelle vague. De voorbije jaren was het de digitalisering die voor een nieuwe dynamiek zorgde. 'De grootste verandering is misschien wel dat er zoveel sneller en zoveel méér gefilmd wordt. Ik schat dat er vandaag tien keer meer uren film en tv-fictie geproduceerd wordt dan in 2004. Dat de tools toegankelijker zijn geworden, kan ik alleen maar toejuichen. Alleen maakt toegang tot penseel en verf nog geen goeie schilder van je.' Tieners moet je niet uitleggen met welke app je een foto pimpt. Belichting, scherpstelling, kleur, duizend-en-een filters: je kunt met alles spelen. Gaat film dezelfde weg op? 'Ik sta met open mond te kijken naar wat er mogelijk is met die foto-apps. Gezichtsvervanging, ondanks dat het nog rudimentair is, is nu al waanzinnig. Ik verwacht dat ook in mijn vak het belang van zulke dingen - postproductie heet dat dan - nog zal toenemen. Elementen verwijderen of toevoegen aan je beeld, op de achtergrond mensen dupliceren... Het kan allemaal al langer maar het gemak waarmee het nu gebeurt, is ongelofelijk. Ik omarm al die fascinerende ontwikkelingen máár ze bieden nul garantie op een goeie film. Hoe je een goed verhaal tot leven brengt: dat is een ander paar mouwen. Waar zet je de camera, hoe breng je een scène in beeld, hoe belicht je? Dat blijft vakmanschap vergen. 'Ik las onlangs dat Janusz Kaminski, de vaste director of photography (DOP) van Steven Spielberg, zich wel zorgen maakt. Na Ready Player One vroeg hij zich af wat de DOP nog voorstelt. Hij mag zijn werk op de set nog zo goed doen, achteraf kan het nog alle richtingen uit. Wat als je er een half jaar na de opnames niet bij kunt zijn tijdens de nabewerking? Wat als je er niet bij mág zijn? In Amerika heeft de cameraman geen beeldrechten, ze doen met je opnames wat ze willen. Dat vind ik een belangrijke kwestie. Een cinematograaf moet bij die nabewerking betrokken blijven. Daar wil ik voor ten strijde trekken.'