Heeft de film je kijk op Australië veranderd?

Hugh Jackman: Toch wel. Toen ik op mijn negentiende voor het eerst de outback verkende, maakte die al een diepe indruk. Sindsdien was ik er echter nooit meer teruggekeerd. Nu ik er verschillende maanden met mijn familie en onze meest getalenteerde filmmensen kon verblijven, was de ervaring nóg magischer. Bovendien hebben de Aboriginals ons hartelijk ontvangen. Dankzij hen heb ik enorm veel over hun geschiedenis en cultuur opgestoken.
...

Hugh Jackman: Toch wel. Toen ik op mijn negentiende voor het eerst de outback verkende, maakte die al een diepe indruk. Sindsdien was ik er echter nooit meer teruggekeerd. Nu ik er verschillende maanden met mijn familie en onze meest getalenteerde filmmensen kon verblijven, was de ervaring nóg magischer. Bovendien hebben de Aboriginals ons hartelijk ontvangen. Dankzij hen heb ik enorm veel over hun geschiedenis en cultuur opgestoken. Jackman: Bijvoorbeeld. Dat waren halfbloedkinderen die tot in de jaren 60 door blanke Australiërs van hun Aboriginalmoeders werden gescheiden, zogezegd om hen te cultiveren. Over die schandvlek op onze geschiedenis werd op school met geen woord gerept. Ik wist ook niet dat Darwin vier weken na de raid op Pearl Harbour door dezelfde Japanse bommenwerpers werd bestookt. Ik overdrijf niet als ik zeg dat het maken van deze film een bijna spirituele ervaring was. Jackman: You bet. Ik speel dan wel de stoere leading man, ik was de eerste die eronderdoor ging. Ik moest paardrijden in een wollen trui en een leren broek in de snikhete middagzon. Normaal zou dat vijf minuten duren, maar Baz bleef maar aanwijzingen geven. Toen hij een uur later eindelijk klaar was, hing ik in een hoek van 45 graden over mijn paard te bungelen. (Lacht)Jackman: Daar heb je gelijk in, maar ik hoop dat de mond-tot-mondreclame een positief effect zal hebben. Moulin Rouge! was als flamboyante musical ook geen voor de hand liggende film en bleek toch een dikke hit. Plus: ik wil de marketingafdeling niet onderschatten. Fox investeert geen miljoenen in een film waarin ze niet geloven. Jackman: Fox is de studio die Titanic heeft gemaakt en die film had ook geen happy end, of wel? Baz heeft zelf drie verschillende eindes gefilmd, daarna allerlei testscreenings georganiseerd en is er tot op het einde aan blijven sleutelen. Omdat hij een film wilde afleveren die een positief gevoel achterlaat, ook in deze sombere tijden van crisis. Jackman: Neen hoor. Ik was ook niet de eerste keuze voor Wolverine in de X-Men-films. Ik heb nu eenmaal mijn carrière gemaakt als invaller. (Lacht)Jackman: Ik vind dat de studio's de pers te veel dirigeren, maar vanuit zakelijk standpunt kan ik hun houding begrijpen. Films kosten handenvol geld en het is dus logisch dat ze hun product goed in de media willen zetten. Zelf lees ik de kritieken of interviews al lang niet meer. Je voelt dat veel journalisten gewoon de vragen stellen die hen door de hoofdredactie worden opgedrongen om meer boekjes te verkopen. Hoe vaak heb ik de voorbije dagen bijvoorbeeld al niet moeten uitleggen hoe het voelt om de ' sexiest man alive' te zijn. Nog een geluk dat jij dat niet doet. Door DAVE MESTDACH