filmfans spreken frans

Ecran Total 2006

VAN 28 JUNI TOT 16 AUGUSTUS IN de ARENBERG schouwburg TE BRUSSEL / WWW.ARENBERG.BE

We zouden een litanie kunnen aanheffen over het feit dat het zomerse Brusselse filmfestival Ecran Total de Nederlandstalige cinefiel nog altijd niet heeft ontdekt en Franse ondertiteling soms allang voldoende vindt. Maar de organisatoren pakken ook dit jaar weer uit met zo'n gevarieerd en kwalitatief hoogstaand programma dat we de Vlaams-nationalistische reflex voor één keertje overlaten aan mensen met een hogere zuurtegraad.

Op het zomerse menu staan zomaar even 59 toptitels, onderverdeeld in een reeks klassiekers, hernemingen, documentaires, retrospectieves en nieuwe films die niet eerder in België werden uitgebracht, zelfs niet in dat noordelijke landsgedeelte tussen De Panne en Tongeren.

Naar jaarlijkse gewoonte vormen de klassiekers - zestien in totaal - de ruggengraat van het festival met de al even gebruikelijke mix van onverslijtbare evergreens en vergeten parels. Zo biedt Ecran Total u de mogelijkheid om Alfred Hitchcocks Under Capricorn, L'Avventura van Michelangelo Antonioni en Los Olividados van Luis Buñuel in al hun visuele grandeur te (her)bekijken, terwijl van onze twee favorieten uit deze sectie uiteraard hetzelfde kan worden beweerd. Dat zijn David Cronenbergs' relatief weinig vertoonde Stephen King-adaptatie The Dead Zone, waarin Christopher Walken uit een coma ontwaakt én het delirante Shock Corridor van B-maestro Sam Fuller, een pelliculen nachtmerrie in glashard clair-obscur die ook tot Martin Scorsese's all time favourites behoort.

Bij de reeks hernemingen springen Tsai Ming-Liangs pornodrama The Wayward Cloud en Sam Mendes' plagerige Golfoorlogsatire Jarhead meteen in het oog, al is het allicht interessanter om te focussen op de twaalf films die nog niet eerder aan het Belgische publiek werden voorgesteld. Want ook hier zit flink wat kwaliteit bij, met als uitschieters: The Saddest Music in the World van de Canadese experimentele filmmaker Guy Maddin en The Death of Mister Lazarescu van de Roemeen Christi Puiu, een contemplatief, droogkomisch en vorig jaar in Cannes bekroond portret van een terminale patiënt. Een onuitgegeven film die helaas tegenvalt is dan weer de solipsistische komedie Takeshis', waarin de Japanse topregisseur Takeshi 'Beat' Kitano zijn verschillende persona's opvoert en daarbij vooral zichzelf lijkt te amuseren.

Het is een van de weinige missers van het festival, want ook met de documentaires - hou hier vooral Rize en het boeiende tijdsdocument Following Sean in de gaten - én de drie filmcycli hoeft u zich straks geenszins te vervelen. Naast het integrale oeuvre van de Amerikaanse natuurpoëet Terrence Malick ( Badlands, Days of Heaven, The Thin Red Line en The New World), wordt immers ook Hollywood-gigant John Huston (1906-1987) in de spotlights gezet. Dat gebeurt middels zes absolute meesterwerken uit zijn even veelzijdige als imposante cataloog, waaronder drie iconische Humphrey Bogart-classics: The Maltese Falcon, Key Largo en The Treasure of the Sierra Madre. Daarnaast wordt er ook een zesdelige retrospectieve gewijd aan de bevlogen Britse regietandem Powell & Pressburger (o.a. Black Narcissus, A Matter of Life and Death en Michael Powells sardonische en indertijd zelfs in de ban geslagen voyeursportret Peeping Tom), terwijl uw afropruik, vergulde zonnebril en broek met olifantenpijpen op 26 juli uit de kast mogen worden gehaald voor de Soiréé Blaxploitation waarop Shaft en Wattstax worden gescreend. Afspraak - of liever: rendez-vous - van 28 juni tot 16 augustus in de Arenberg Schouwburg in hartje Brussel.

Dave Mestdach