Hij werd bekend als acteur (Shaun of the Dead; Run, Fatboy, Run) en tv-maker (Black Books), maar dezer dagen vult Dylan Moran internationale theaters, waaronder de Antwerpse Arenbergschouwbrug op 23 en 24 september, met zijn jongste stand-upshow Yeah, Yeah. Die bevat evenveel storytelling en sérieux als banter en bullshit.

Je bent al twee jaar op pad met deze voorstelling. Ben je ze nog niet beu?

DYLAN MORAN: Ik geloof dat de show nog steeds Yeah, Yeah heet, maar zelfs daar ben ik niet zeker van. Om maar te zeggen dat ik hem blijf bijschaven, en dat houdt het interessant. Ik lach met onze bestaansredenen, onze relaties en ons werk, maar evengoed met voetbal, vrouwen en oorlog. Ik wil over alles kunnen praten. Dat is in dit informatietijdperk immers wat iedereen lijkt te doen, elk in zijn eigen miniatuuruniversum.

Pas je de show in elk land waar je speelt aan?

MORAN: Aanpassen is een groot woord, maar ik probeer wel uit te zoeken wat een bepaalde plek uniek maakt en daarop in te spelen. In Antwerpen ben ik nog nooit geweest. Ik ben benieuwd.

Wat wil je weten?

MORAN: Is Antwerpen conservatief?

Er is een nieuwe burgemeester die zichzelf al meermaals conservatief genoemd heeft, ja.

MORAN: Goed om te weten. Nog iets: overal waar ik kom, ga ik expo’s bezoeken. Ik neem aan dat jullie goeie galeries hebben?

Absoluut. In Zeno X in Borgerhout stellen twee hedendaagse Belgische schilders met internationale allure tentoon – eerst Michaël Borremans, daarna Luc Tuymans. Ken je hen?

MORAN: Hm. De namen doen een belletje rinkelen, maar ik kan me hun werk niet meteen voor de geest halen. Is er ook ouder werk? Iets van Johannes Vermeer?

Daarvoor moet je eerder in Nederland zijn, maar in Antwerpen vind je wel werk van Rubens, Van Dyck en co. Iets helemaal anders: heb je nog tv-werk op stapel staan?

MORAN: Ik ben een paar ideetjes aan het uitwerken, waar ik nog weinig over kan zeggen. Er komt dit jaar wel nog een film waarin ik meespeel: de zwarte komedie Calvary.

Ooit gehoord van de Antwerps-Britse Nigel Williams, die je voorprogramma doet?

MORAN: Nee. Ik heb wel enorm veel bewondering voor jullie noorderbuur Hans Teeuwen. Hij heeft alles wat een performer in mijn ogen moet hebben. Hij is enorm intelligent, weet perfect waar hij mee bezig is en houdt van de ‘energie van de uitputting’ – hij drijft zijn shows altijd naar een punt waarop hij zélf niet meer weet wat er gaat gebeuren. Gecontroleerde gekte, daar hou ik van, en daar streef ik zelf ook naar.

Binnenkort speelt Alex Agnew, nog een Belgische comedian met Britse roots, viermaal voor zo’n twintigduizend toeschouwers in het Antwerpse Sportpaleis. Werkt comedy bij zo’n grote massa?

MORAN: Dat gebeurde in Amerika al in de jaren tachtig, en waaide nadien over naar de UK. Zelf heb ik ook al opgetreden voor een paar duizend mensen, maar toch gedijen mijn shows het best in een knusse, authentieke theaterzaal. Ik heb me laten vertellen dat de Arenbergschouwburg er zo een is.

Yeah.

MORAN:Yeah!

DOOR HANS BOFFEL & MICHAEL ILEGEMS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content