Eerste zin Op een dag ergens eind oktober, iets meer dan een eeuw geleden, haalden de boeren van de Endlands hun schapen van de woeste gronden, zoals ieder najaar.
...

Eerste zin Op een dag ergens eind oktober, iets meer dan een eeuw geleden, haalden de boeren van de Endlands hun schapen van de woeste gronden, zoals ieder najaar. In 2015 blies Andrew Michael Hurley het horrorgenre nieuw leven met The Loney, een religieuze thriller waarin bizarre katholieke rituelen een dorpje gijzelen. Hij kreeg er prompt de Costa-Award voor én lof van Stephen King. Why change a winning corpse, moet Hurley gedacht hebben, want zijn nieuwe roman speelt zich opnieuw af op het Engelse platteland. John Pentecost brengt met zijn zwangere vrouw een bezoek aan de boerderij van zijn vader. De schapen moeten van het land, dus alle hulp is welkom. Waart ook rond op de mistige gronden: de Duivel zelve. Bijgeloof, de ideale maskerade voor het lokale gespuis om brandjes te stichten en lammeren te verminken, of dwaalt er toch een demon over de weilanden? Duivelsdag is geen doorsnee gothic thriller. Hurley zorgt voor het nodige gegriezel, maar besteedt veel meer aandacht aan de lokale heemkunde en de schrijnende armoede op het Engelse platteland. Juist die focus maakt Hurley een interessante auteur. Hij rekt de grenzen van het genre op zonder aan spanning in te boeten. Na Duivelsdag zal je wel nooit meer op dezelfde manier naar een lieftallig schaapje kijken.