Van de 'ondoden' naar de heel erg doden, zo kun je de carrière van David Boreanaz tot nog toe omschrijven. De acteur brak door als Angel, een 248-jarige vampier die in cultreeks Buffy The Vampire Slayer een meer dan gewone aandacht krijgt voor het hoofdpersonage, en niet alleen omdat hij haar bloed wil drinken. Angel was oorspronkelijk een klein personage, maar hij bleek zo populair bij de kijkers dat Boreanaz na twee seizoenen Buffy nog eens vier jaar lang het daglicht mocht proberen te vermijden in de spin-off Angel.
...

Van de 'ondoden' naar de heel erg doden, zo kun je de carrière van David Boreanaz tot nog toe omschrijven. De acteur brak door als Angel, een 248-jarige vampier die in cultreeks Buffy The Vampire Slayer een meer dan gewone aandacht krijgt voor het hoofdpersonage, en niet alleen omdat hij haar bloed wil drinken. Angel was oorspronkelijk een klein personage, maar hij bleek zo populair bij de kijkers dat Boreanaz na twee seizoenen Buffy nog eens vier jaar lang het daglicht mocht proberen te vermijden in de spin-off Angel. Na al die tijd als vampier wou Boreanaz een rol waar hij - euhm - zijn tanden in kon zetten, en die vond hij in Bones, een misdaadserie in de lijn van CSI (zie kaderstuk) over de forensische antropologe Temperance Brennan, die aan de hand van een skelet perfect kan vertellen hoe de overledene aan zijn einde is gekomen. Het personage van Brennan is gebaseerd op Kathy Reichs, een Amerikaanse forensische antropologe die ook al enkele thrillers heeft geschreven. Boreanaz speelt Seely Booth, een voormalige sluipschutter uit het Amerikaanse leger en special agent bij de FBI, en een man die het wetenschappelijke gedoe van Brennan maar flauwekul vindt. Hij vertrouwt eerder op old school-politiewerk - getuigen ondervragen, af en toe iemand een mep verkopen - en laat niet na Brennan daar geregeld op te wijzen. Bones werd meteen een succes in de Verenigde Staten, en leverde tv-zender Fox de beste kijkcijfers op sinds de start van 24. Kanaaltwee hoopt duidelijk dat de reeks in Vlaanderen dezelfde weg kan opgaan, want ze koos de reeks als opvolger van succesnummer Prison Break. David Boreanaz: Bij ons komt de misdaad pas op de tweede plaats. Het allerbelangrijkste is de relatie tussen 'bones' en mijn personage. En dat is het beste duo dat ik in lange tijd gezien heb op televisie, al ben ik natuurlijk niet helemaal objectief. Booth is heel recht door zee, een man die eerst schiet en daarna pas denkt, terwijl Brennan analytisch en wetenschappelijk ingesteld is, en die combinatie zorgt voor vuurwerk. En dan zwijg ik nog over de seksuele spanning: als kijker wil je dat ze samen in bed belanden, de forensics zijn maar bijzaak. Nog een voordeel om eens tegenover een gewone vrouw te staan in plaats van tegenover een 'vampire slayer': met Brennan kan ik seks hebben zonder mijn ziel te verliezen (lacht). Boreanaz: Toen ik het script las, wist ik meteen dat ik de rol wou, omdat hij zo dicht bij mij aanleunt. Booth is een heel eenvoudige kerel, een 'cheeseburger, apple pie, cup of coffee kind of guy', iemand die zich er niets van aantrekt hoe hij bij andere mensen overkomt. Ik bedoel: hij kan rustig een stuk beef jerky staan eten in een laboratorium terwijl er voor hem een lijk wordt ontleed. Dat is toch geweldig om te spelen? Boreanaz: Eigenlijk was ik blij, omdat mijn acteercarrière begonnen is met dat soort comedy. Toen ik probeerde rond te komen als acteur, heb ik massa's audities gedaan voor allerlei komische reeksen. Mijn eerste rol op televisie was een vriendje van Kelly Bundy in Married... with children, toch niet meteen een ernstige serie. Maar toevallig was de reeks waarmee ik doorgebroken ben een donkere show waarin ik een vampier speelde. Boreanaz: Het is grappig, maar toen Angel afgelopen was, had ik verwacht dat ik overspoeld zou worden met aanbiedingen voor sciencefictionfilms vol special effects en rare wezens. Maar eerlijk gezegd: er is er geen één in mijn bus gevallen. De projecten waarvoor ik wél gevraagd werd, waren vreemd genoeg bijna allemaal romantische komedies. Maar ik ben wel bang geweest voor typecasting. Toen ik binnen kwam bij de audities van Bones, begon Hart Hanson (producer van de reeks; nvdr.) mij trouwens uit te vragen over Angel. Ik was bijna meteen weer de deur uit. Boreanaz: Ik weet het. Maar goed: Marlon Brando had hetzelfde probleem, dus je hoort mij niet klagen (lacht). Boreanaz: In het echte leven ben ik heel spontaan en optimistisch. Niet veel mensen weten dat, en het is verfrissend om in een serie mee te spelen waarin ik dat deel van mijn karakter ook eens kan laten zien. Het leven is te kort om humeurig rond te lopen. Of om andere mensen af te branden om je eigen carrière vooruit te helpen. Dan beland je gewoon in een vicieuze cirkel, zeker hier in Hollywood, en dat is het niet waard. Hollywood is zoals het gezegde luidt 'een mooie blondine met vuil ondergoed', waar je in een mum van tijd opgepeuzeld wordt als je niet voorzichtig bent. Het beste wat je kunt doen, is trouw blijven aan jezelf. Boreanaz: Soms kun je er niet onderuit komen, maar over het algemeen vermijd ik feestjes of premières. Het is toch altijd hetzelfde: mensen die andere mensen aangapen, en zich proberen een houding te geven. Eigenlijk is het grappig. De mensen buiten staan te kijken naar de mensen die binnengaan, en zodra ze binnenzijn, beginnen ze te kijken naar wie er allemaal binnenkomt. Een bizarre wereld. Boreanaz:(verbaasd:) Wow, echt waar? Ik hou van George Clooney - niet letterlijk, dat zou nogal raar zijn, maar ik ben gek op alles wat hij doet. Als ik een carrière zou kunnen opbouwen die de zijne nog maar benadert, dan ben ik al heel tevreden. Maar ik bekijk het stap voor stap. Dat ik zo vlug na Angel opnieuw een succesvolle tv-serie kan maken (in de Verenigde Staten is Bones al aan het tweede seizoen bezig; nvdr.), is voor mij momenteel genoeg. Liever de ladder langzaam beklimmen dan meteen aan de top gaan staan. Door Stefaan Werbrouck