DOOD ME ALS JE KAN!

21.15 – ééN

In Dood me als je kan! reconstrueert Koppen een van de vreemdste en meest ophefmakende misdaadverhalen uit de recente geschiedenis van Groot-Brittannië. In juli 2003 wordt een veertienjarige schooljongen neergestoken in een verlaten steegje in Altrincham in het bijzijn van zijn twee jaar oudere vriend: hij ontsnapt ternauwernood aan de dood. In eerste instantie beschouwt de politie de steekpartij als een ordinaire overval in een buitenwijk van Manchester, maar algauw blijkt dat in deze zaak niets is wat het lijkt. Na tien dagen wordt de zestienjarige getuige zelf gearresteerd, en die bekent meteen dat hij zijn vriend heeft proberen te doden. ‘Maar dat is nog maar het begin van dit verwarrende verhaal’, zegt Stef Tierens, die voor Koppen de reportage bewerkte. ‘De zoektocht naar het waarom neemt je vervolgens mee in de gevaarlijke wereld van het internet en de chatrooms.’

‘Volwassenen hebben vaak geen flauw benul van wat zich allemaal in die chatrooms afspeelt’, aldus Tierens. ‘Eigenlijk weet je nooit zeker wie er aan de andere kant zit, en dat zet de deur wagenwijd open voor misbruik. Zo is deze jonge dader ook verstrikt geraakt in een bizar netwerk van schimmige figuren en geheimzinnige opdrachten.’ Aan de politie verklaarde hij immers dat hij op het internet gerekruteerd was door de Britse geheime dienst en dat hij met de moordpoging op zijn vriend enkel het bevel gehoorzaamde van een van hun geheim agentes. Als de politie daarna op zoek gaat naar de echte opdrachtgever kunnen ze hun eigen bevindingen amper geloven. ‘Een rechter van het Britse hof zegt op een bepaald moment dat beroepsschrijvers geen beter verhaal of een sterkere plot hadden kunnen bedenken voor wat er hier gebeurd is. Dat vat de hele zaak perfect samen’, zegt Tierens. ‘Eigenlijk is deze Koppen een ijzersterke thriller. Om de spanning niet te vergallen vertel ik nog niet hoe het uiteindelijk precies in elkaar zit, maar wees gerust: de waarheid overtreft alle verbeelding.’

Rien ne va plus *** Claude Chabrol, FR-CH 1997. De vlijtige Chabrol – dit is zijn vijftigste film – strooit weer kwistig zand in de ogen van de kijkers in dit verhaal over Isabelle Huppert en Michelle Serrault die Frankrijk in hun campingcar afschuimen om de bourgeois op te lichten. Een typische, discreet pessimistische Chabrol, al weet je nooit voor de eindgeneriek welk masker de lepe regisseur nu weer opgezet heeft (20.55 – France 3) Light It Up * Craig Bolotin, VS 1999. Een door geweld en een gijzeling geteisterde hogeschool in Queens, New York: het centrale decor van dit tussen sociale commentaar en exploitationfilm zwevend drama met Forest Whitaker (23.00 – Kanaaltwee) Satreelex, the iron ladies ** Youngyooth Thongkonthun, Thailand 2000. Hoogst bizar curiosum, een soort docudrama dat soms hilarische proporties aanneemt over een succesrijk volleybalteam van homoseksuelen, dragqueens en travestieten die zowaar leren smashen onder de leiding van een lesbische coach. (00.55 – Arte) Gilmore Girls Eerder al te zien op Kanaaltwee, nu begint VijfTV van voren af aan met deze Amerikaanse dramareeks over een alleenstaande moeder en haar bijdehante dochter (20.15 – VijfTV) The Art of Football Documentaire waarin John Cleese zijn heel eigen kijk geeft op de voetbalwereld (20.30 – Ned2) Papa wordt mama Louise is twaalf. Het gezin waarin ze opgroeit, wordt omschreven als het vreemdste gezin in Engeland, nadat haar vader Brian zich in een operatie liet ombouwen tot mama Sara (21.20 – VTM).

(B.D.C.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content