Het is niet zo lang geleden, maar het lijkt een ver verleden, dat de eerste realitytalentenjachten op tv te zien waren. Toen leverden de selectieproeven en de liveshows nog frisse en aantrekkelijke tv op, met het eerste seizoen van Idool als beste voorbeeld. Ondertussen zijn de geplogenheden van het genre echter zulke clichés, dat elke nieuwe talentenjacht weinig meer kan bieden dan variaties op dezelfde thema's met andere deelnemers.
...

Het is niet zo lang geleden, maar het lijkt een ver verleden, dat de eerste realitytalentenjachten op tv te zien waren. Toen leverden de selectieproeven en de liveshows nog frisse en aantrekkelijke tv op, met het eerste seizoen van Idool als beste voorbeeld. Ondertussen zijn de geplogenheden van het genre echter zulke clichés, dat elke nieuwe talentenjacht weinig meer kan bieden dan variaties op dezelfde thema's met andere deelnemers. Het pleit voor de makers van Domino- de zoektocht, waarin een hoofdrolspeler wordt gezocht voor een komende Clouseaumusical, dat ze één uitgekauwd aspect alvast hebben geschrapt. Van de achthonderd mannen die zichzelf Sam - het hoofdpersonage uit de musical - zagen spelen, werd het gros voor de start van de opnames te licht bevonden: slechts een zeventigtal kandidaten mochten voor de camera de professionele jury tonen dat de Koen Wauters in hen zonder gevaar voor de volksgezondheid naar buiten kan komen. Desondanks viel er in de eerste afleve-ring wat te lachen, aangezien de deelnemers vreemd genoeg eerst voor 'het kruim van de Vlaamse acteerwereld' - Veerle Dobbelaere en Stany Crets, als u het zich zou afvragen - moesten bewijzen dat ze de rol geloofwaardig zouden kunnen neerzetten. Bij de paar Vlaamse musicals die we hebben gezien, leken de spelers nochtans vooral in te zitten met de mensen op de achterste rijen, die elke expressie zeker moeten kunnen zien. Hier werden kandidaten voor wie acteren gelijkstaat met zo veel mogelijk je wenkbrauwen bewegen echter meteen afgeserveerd, zonder dat ze ook maar één noot hadden gezongen. Na de zangproeven, waaruit we vooral onthouden dat er blijkbaar mensen zijn volgens wie Anne Hanne heet, ontvingen de twaalf besten uit handen van 'topregisseur' Frank Van Laecke het scenario voor de musical en een ticket richting Swentibold, het Nederlandse plekje dat we kennen uit de song van Clouseau en dat ook echt bestaat. Dit 'in tegenstelling tot Luilekkerland', zoals de commentaarstem ten behoeve van de kijkers thuis even verduidelijkte. In Swen- tibold worden de twaalf overblijvers in de volgende weken klaargestoomd voor de liveshows, waar ze van 'Allemaal Sam' tot één overwinnaar worden teruggebracht. Domino- de zoektocht was niet slecht, maar tegen het einde van de eerste afleve-ring begon onze interesse in de wedstrijd al danig af te nemen. Zeker toen duidelijk werd dat sommige typetjes die we de afgelopen jaren veel te vaak de revue hebben zien passeren - de arrogante kandidaat die over lijken gaat, de getalenteerde maar schuchtere zanger die uit zijn schulp moet komen... - hier weer aanwezig waren. Maar goed, het kan ook aan ons liggen: we moeten toegeven dat we in heel ons leven om geen talentenjacht veel hebben gegeven, dus ook niet om Domino, Domino of zo. Meer bedenkingen op www.knackfocus.be/testbeeld Elke vrijdag, vtm STEFAAN WERBROUCK'WE HEBBEN IN HEEL ONS LEVEN OM GEEN TALENTENJACHT VEEL GEGEVEN, DUS OOK NIET OM DOMINO, DOMINO OF ZO.'