Het net afgelopen Docville-festival biedt u jaarlijks de kans om opvallende documentaires uit binnen- en buitenland op een groot scherm te zien. Maar zo mogelijk nog belangrijker is het Dalton-distributielabel dat de organisatoren vorig jaar hebben opgestart om die films beschikbaar te maken op dvd en via video-on-demand.
...

Het net afgelopen Docville-festival biedt u jaarlijks de kans om opvallende documentaires uit binnen- en buitenland op een groot scherm te zien. Maar zo mogelijk nog belangrijker is het Dalton-distributielabel dat de organisatoren vorig jaar hebben opgestart om die films beschikbaar te maken op dvd en via video-on-demand. Het aanbod maakt de stilistische verscheidenheid van het genre snel duidelijk. Traditioneel verwacht je een min of meer academische informatiestructuur, met eerst de introductie van een thema, dat dan verder onderzocht wordt, om uiteindelijk tot een conclusie te leiden - zie Michael Moore en co. Maar Behind the Redwood Curtain, OdysSea en in mindere mate Rêve Kakudji gaan een andere richting uit. Alle drie de films observeren hun personages en settings, zonder openlijk commentaar te geven. Het zijn intieme sfeerstukken, waarin de visuele stijl minstens even belangrijk is als de getuigenissen, en stiltes vaak nog het luidste spreken. Behind the Redwood Curtain heeft van de drie de meest nadrukkelijke ecologische agenda. Liesbeth De Ceulaer trekt naar het Redwood Forest in Noord-Californië, een eeuwenoud bos van torenhoge bomen. Het gebrek aan grote wegen heeft ervoor gezorgd dat grootschalige industrie vooralsnog uit deze streek is weggebleven, maar de toenemende ontbossing brengt dat in gevaar. De Ceulaer praat met zowel milieuactivisten als vertegenwoordigers van de houtindustrie om een poëtische mijmering te maken over de relatie tussen mens en natuur. Dat ecologische thema staat ook centraal in OdysSea, waarin Jimmy Kets Magnumfotograaf Carl De Keyzer volgt tijdens zijn werk aan het boek Moments before the Flood. Daarvoor dweilt hij een jaar lang de Europese kusten af, om die in hun huidige status vast te leggen, voordat de klimaatsverandering toeslaat. OdysSea is een intiem portret van een introverte, vaak eenzame kunstenaar aan het werk. Maar het is ook een subtiele kritiek op de gezapigheid tegenover global warming. De Keyzer is ervan overtuigd dat over enkele jaren de natuurlijke grenzen van Europa er helemaal anders zullen uitzien, waardoor hij ze nu systematisch vast wil leggen voor het nageslacht. Rêve Kakudji is in vergelijking een traditioneler gestructureerd persoonsportret, van Serge Kakudji, een contratenor uit Congo die culturele vooroordelen moet overwinnen om in het Europese operacircuit aan de bak te komen. Regisseur Ibbe Daniëls vertelt een persoonlijk, individueel verhaal, waarin ze nooit zit te graaien naar 'grotere betekenissen', maar op een natuurlijke manier vindt ze die toch. De filmstelt immers inherent de vraag of de tegenstellingen tussen 'blanke' en 'zwarte muziek' wel echt bestaan. Om kort te gaan: een overtuigende Docville-hattrick van Belgische makelij. BEHIND THE REDWOOD CURTAIN **** Liesbeth De CeulaerBelgië, 2013 Dalton / dvd ? ODYSSEA **** Jimmy KetsBelgië, 2013 Dalton / dvd ? RÊVE KAKUDJI *** Ibbe Daniëls, Koen VidalBelgië, 2013 Dalton / dvd DENNIS VAN DESSEL