Ze heeft het juiste kapsel, de perfecte echtgenoot en een succesvolle carrière. En met ‘Along Came Polly’ heeft ze nu ook een – in de VS – heel succesvolle film op haar erelijst. Wat kan de toekomst Jennifer Aniston nog brengen? Alles wat ze wil. Door Fred Schruers

We hebben haar verborgen’, zegt een elegante brunette, die de vaste klanten op de afgesloten patio van het Beverly Hills Hotel moet begroeten. Een veiligheidsagent met aanzienlijke afmetingen knikt geamuseerd als we hem passeren op weg naar een tafeltje, afgeschermd door een halfronde grot. Jennifer Aniston zit er, verdiept in een gesprek met een andere vrouw, maar kijkt op en nodigt ons vriendelijk uit te gaan zitten. Aniston is 34 en werd onlangs door Forbes uitgeroepen tot de ultieme Amerikaanse beroemdheid, door haar zichtbaarheid en haar belachelijk grote inkomen. In 2002 bijvoorbeeld brachten Friends en een aantal filmrollen een slordige 35 miljoen dollar op. De vrouw met wie ze praat is haar compagnon Kristin Hahn, een schrijfster-filmmaker met wie Aniston en Pitt samen het bedrijfje Plan B begonnen. Ondanks hun succes is de sfeer er een van blije onschuld. Stijlvol gedrapeerd en met grote ogen zitten de twee vrouwen onder een gestreepte parasol; twee meisjes wachtend op hun tante, die ze dra ijsjes brengt. We zijn hier om te praten over Along Came Polly – waarin Aniston een lichtzinnige vrouw uit Manhattan vertolkt, tegenover een neurotische Ben Stiller.

Along Came Polly is geschreven door John Hamburg, eerder ook verantwoordelijk voor Meet the Parents (2000) and Zoolander (2001), allebei met Stiller. Hamburg zag direct dat er komische chemie tussen Aniston en Stiller was: ‘Deze film staat of valt met hoe de twee op elkaar reageren. Als je met Ben werkt, is het moeilijk om zijn tempo bij te houden, maar Jennifer slaagt daar wonderwel in.’ Stiller speelt een obsessief-compulsieve Reuben, en Anistons hoofdrol is die van een schrijfster. De twee zijn oude schoolvrienden die elkaar opnieuw ontmoeten. ‘Reuben plant zijn hele leven net als vele mensen dat doen’, aldus Hamburg. ‘We willen dit op die leeftijd, huwelijk en kinderen op die leeftijd. Maar het loopt mis voor Reuben als zijn vrouw hem bedriegt en Polly in zijn leven verschijnt. Zijn leven wordt overhoopgegooid, en de rol van Polly had dus een zeer sterke actrice nodig.’

Volgens Aniston is Polly nogal versnipperd. ‘Zij denkt misschien van niet, maar dat maakt precies deel uit van haar charme – ze ziet niets verkeerds aan de manier waarop ze handelt. Op Reuben heeft haar gedrag dezelfde invloed als het geluid van nagels op een bord, maar toch worden ze verliefd op elkaar. Polly is in wezen bang van intimiteit, bang om zichzelf kwetsbaar op te stellen, maar heeft te veel energie om bij de pakken te blijven zitten. Meer nog dan intimiteit vreest ze verveling, en daarom belandt ze van het ene avontuur in het andere.’

Volgens Stacey Sher, de producer van Polly, heeft Jennifer evenveel lef als Polly: ‘Ze heeft de techniek van acteren volledig onder de knie en de kijker krijgt dus een persoon die zonder angst acteert. Daarbij komt nog haar buitengewone komische timing… het is een plezier om haar samen met Ben aan het werk te zien.’ Tijdens 2002 werkte Aniston op een bepaald moment aan drie projecten – Friends, Bruce Almighty en Polly. ‘Het was een hele organisatie, maar we kwamen er toch uit’, zegt Sher, ‘en niet één dag zag ze er vermoeid uit, niet één keer klaagde ze, en voor elke opdracht was ze zo voorbereid dat geen enkele van haar rollen zich aan een andere opdrong.’ Maar Aniston ontmantelt de complimenten direct: ‘Als ik het mij goed herinner, was ik een zombie gedurende het draaien. Drie rollen tegelijkertijd was een beetje te ambitieus, en ik denk niet dat ik het nog eens zou overdoen.’

Nu Friends na tien jaar op zijn einde loopt (zie kaderstuk), zou Aniston meer tijd moeten hebben om zich op films te concentreren. Terwijl sommigen van haar Friends-collega’s afgemaakt werden voor hun filmescapades, is zij alles te boven gekomen: van haar rol in Leprechaun (‘Oh, hebben we daar niet over gesproken? Dat is dan omdat we daar niet over spreken.’) tot de tweede viool in Bruce Almighty (‘Dat was een Jim Carrey-film’, zegt ze gelijkvormig.) Voor Sher bestaat er geen twijfel over Anistons succesvolle uitbraakpoging uit de televisiebox: ‘Ik denk dat er niet langer een stigma hangt aan crossovers. Helen Hunt kreeg na Mad About You een Award voor beste actrice en daarvoor had je natuurlijk al mensen als Woody Harrelson en Will Smith.’ Aniston blijft uiterst pragmatisch: ‘Ik wil nog een tijd acteren. Rachel was op den duur routine en ik wou het opnieuw uitdagend maken voor mezelf. Ik wist niet of ik filmrollen zou aankunnen; er was het risico om belachelijk te zijn en uitgelachen worden is een van mijn grootste angsten.’

Terwijl een groot aantal filmproducers en Hollywoodbonzen haar prijzen om haar acteertalent en haar een nog grotere toekomst voorspellen, zijn de commentaren over haar persoonlijke karaktertrekken zo mogelijk nog eenduidiger positief. Bovendien lijkt de breuk tussen haar en haar moeder Nancy opnieuw dichtgegroeid en zijn ook de periodes waarin Jennifer vervreemd was van haar vader John, een ex-soapster, definitief verleden tijd. Haar ouders scheidden toen ze negen was, maar toen ze 5 en 6 was, leefde de familie op Kreta. ‘Mijn vader gaf het acteren op en studeerde geneeskunde in Griekenland. We verhuisden en leefden daar bijna een jaar lang.’ Ze herinnert zich hun huis op Kreta: ‘Het was een prachtige oude boerderij met loslopende geiten. Ik herinner mij de ruïnes en hoe ik ervan genoot om verloren te lopen tussen al die hoekjes, openingen en kantjes.’ De familie keerde terug toen haar vader een rol kreeg in een soapserie in New York. John raadde zijn dochter het acteren af. ‘Hij nam me bijna nooit mee naar de set, en ik mocht als kind geen tv kijken. Hij wou ook niet dat ik drama ging studeren. Hij zag me veel liever dokter of advocaat worden, maar ik voelde het aan alsof ik geen keus had. Ik had niet veel vertrouwen in mezelf, en acteren, anderen vermaken, was voor mij iets heel natuurlijks. Ik voel me geprivilegieerd dat ik kan meewerken aan creaties die mensen toelaten even te ontsnappen en zich te vermaken. Die momenten zijn hoogstnoodzakelijk, zeker in de eigenaardige tijden waarin wij leven.’

Korte tijd na dit interview bereikte Aniston een akkoord voor 550.000 dollar met de man die foto’s had verkocht van Jennifer die topless zonnebaadt in haar eigen achtertuin. Eerder moest ze onderhandelen met de twee magazines die de foto’s publiceerden. Ze laat zich zelden in met politiek, maar zou een anti-paparazzi-wet ten zeerste toejuichen. ‘Ik verwacht niet dat mensen mij graag zien, maar sommigen van die paparazzi zijn echt gestoord, net gieren, op de onderste trede van de voedselketen. En er bestaat voor ons niet de minste bescherming tegen hen.’ Bijna nog erger is dat haar en Pitts villa in Beverly Hills een stopplaats is geworden voor kijklustigen. ‘Het is gênant, en ik vraag me af wat de buren denken. Meer dan een muur en een poort is er echt niet te zien. Mensen bellen voortdurend aan tijdens hun busrondleidingen langs de huizen van de sterren, of tijdens hun wandelingen. Ze zijn precies in de zoo.’

En toch is het leven in de zoo – ze trouwde met Pitt op 29 juli 2000 – klaarblijkelijk aangenaam. Toen Pitt aan het historische epos Troy werkte, bezocht Aniston hem in Malta en Cabo San Lucas. Het koppel houdt van Mexico en Aniston zegt dat men het beste een teveel aan geld spendeert door enkele vrienden naar Mexico te laten overvliegen en daar voor enkele dagen een ruime villa te huren. Bovendien hebben de tortelduifjes hun liefdesnest in LA gevonden: ‘Het was het laatste huis dat we bezochten. We waren moe. We waren het niet vroeger gaan bekijken omdat we een zicht op de stad wilden, en het een zicht op het woud biedt. Het is een fantastisch huis. We stapten binnen en voelden direct dat dat ons huis zou worden. Beverly Hills was zeker niet mijn eerste keus, maar ik was meteen verkocht. Ik ben er verliefd op. Het raakt je diep om twee jaar samen met iemand anders een nest te bouwen, opnieuw in te richten, op te knappen… Het is ook een goeie test voor de relatie. Als je die periode doorkomt, kan je alles doorkomen. Het is waarschijnlijk ons geluk geweest dat Brad vijf maanden weg was terwijl ik verhuisde en opknapte. Anders waren we elkaar geheid naar de strot gevlogen.’ Aniston weet dat een recent tv-programma over ‘Hoe de liefde in uw huwelijk te bewaren’ een foto toonde van haar en haar man. ‘Ja, we zijn een soort prototype.’ En ze grinnikt bij de gedachte. ‘We doen ons best, weet je. We doen allemaal ons best. Niks speciaals. Praten met elkaar, eerlijk zijn tegenover elkaar en elkaar vertrouwen. Meer heb je echt niet nodig.’

Nu Friends afloopt en gezien de zes slaapkamers in het huis is het misschien tijd voor de gezegende gebeurtenis waar een nieuwsgierig publiek en een overijverige pers op zitten te wachten? ‘Ja’, zegt Aniston met een directheid die verrassend is voor iemand die zo fel belaagd wordt. ‘Het is tijd. Ik denk dat het mogelijk is om te werken en zwanger te zijn, en een baby groot te brengen. Ik denk dat ik het allemaal aankan, dat ik er klaar voor ben.’ Ze weigert een planning te maken, maar heeft intussen wel de organisatie voor 2004 op poten: ‘ Friends is af eind januari, en Brad is klaar met Mr. and Mrs Smith eind februari. Dan begint hij aan Ocean’s Twelve, en zal ik in staat zijn om met hem mee te reizen terwijl hij aan die film werkt.’ En het leven na Friends – hoe zal dat eruitzien? ‘ Friends was het meest consistente dat ik in mijn hele leven heb gekend. De mensen zijn mijn hart en ziel en ik kan me nog geen leven voorstellen zonder… Het is zo fantastisch mooi geweest.’

Maar haar vizier staat nu richting Hollywood. Het script dat haar momenteel het meeste aantrekt, is er een van Ted Griffen ( Ocean’s Eleven en Matchstick Men). ‘Ik zou het niet een zoveelste komedie of drama noemen; het is een stukje leven dat een beetje van alles heeft. Het leven is niet alleen drama, komedie, of actie, toch? Dus ik begrijp die categorisering eerlijk gezegd niet goed. Ik word er gek van: daarom hou ik ook niet zo van slapstick.’ De trailer van Along Came Polly toont ons ondertussen wel hoe Polly Ben Stiller aanstaart terwijl hij met een wc-ontstopper het water dat uit het toilet loopt probeert te stoppen. En loopt er in de film ook geen dolle fret rond? ‘Oh, ik haatte die fret’, zegt Aniston. ‘De trainer vertelde me hoe tam het diertje wel was, maar zodra Ben het beestje vasthad, begon het te…’ Aniston doet enkele snelle bijtbewegingen na met een krakend, piepend geluid. ‘Ze hebben Ben meteen een spuitje gegeven. Maar om te antwoorden op je vraag, de film is inderdaad ook komisch. Het is de perfecte film voor een afspraakje.’ En waar zullen de geliefden gaan als ze uit de filmzaal komen? ‘Ze gaan waarschijnlijk naar een restaurant waar ze tevoren nooit durfden binnen te gaan. En misschien vragen ze de volgende keer die gekke persoon uit waar ze over lopen te denken, maar die niet echt hun type is. Want ik weet niet of we altijd zelf wel weten wat het beste voor ons is, wat goed is voor ons. Laten we enkele regels overboord gooien. Leven heeft veel te veel regels. Ugh.’

© Premiere. Vertaling en bewerking Hans Comijn

Door Fred Schruers. Copyright Premiere.

‘Friends was het meest consistente dat ik in mijn hele leven heb gekend. Die mensen zijn mijn hart en ziel en ik kan me nog geen leven voorstellen zonder.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content