Waarom wil een debutant een film maken over het begin van de beatbeweging?

JOHN KROKIDAS: Tien jaar geleden schreef mijn vriend Austin Bunn een toneelstuk over de moord op David Kammerer, het incident dat Ginsberg, Kerouac en Burroughs samenbracht en deed besluiten schrijver te worden. Weinigen kennen dat verhaal, hoewel het tegelijk als een stormachtige romance en een spannende thriller leest en het een scharnierpunt in de Amerikaanse geschiedenis was. Daar en toen zijn de beatgeneration en de tegencultuur geboren. Dat schreeu...

JOHN KROKIDAS: Tien jaar geleden schreef mijn vriend Austin Bunn een toneelstuk over de moord op David Kammerer, het incident dat Ginsberg, Kerouac en Burroughs samenbracht en deed besluiten schrijver te worden. Weinigen kennen dat verhaal, hoewel het tegelijk als een stormachtige romance en een spannende thriller leest en het een scharnierpunt in de Amerikaanse geschiedenis was. Daar en toen zijn de beatgeneration en de tegencultuur geboren. Dat schreeuwde om een filmbewerking en aangezien ik indertijd aspirant-filmmaker was, ben ik er toen, tien jaar geleden al, mee aan de slag gegaan. Voor die Ginsberg-biopic Howl met James Franco, en voor Walter Salles' verfilming van On the Road dus. KROKIDAS: Ik vloekte wel even, maar algauw bleken het totaal andere projecten te zijn. Howl is een visualisering van Ginsbergs gedicht en On the Road is een getrouwe adaptatie van Kerouacs roman. Mijn film is de X-Men: First Class van de beatfilms, een origin story. Uiteindelijk werken die dingen ook meer in je voor- dan in je nadeel. Geen Infamous zonder Capote. Geen Armageddon zonder Independence Day. Het bewijst tenminste dat er nog anderen in de beatdichters geïnteresseerd zijn en dat je zo'n film überhaupt kunt maken. Er is ook behoefte aan. De laatste, serieuze opstoot van subcultuur was de grunge, met Kurt Cobain als de Ginsberg van zijn generatie. Sindsdien was er niks meer. Vandaar dat de kids van nu teruggrijpen naar de beats, die alles in gang hebben gezet. KROKIDAS: Tracht een producent er maar eens van te overtuigen te investeren in een periodefilm van een debutant. Independent cinema heeft het sowieso lastig en het wordt er niet beter op. Twee keer heb ik alles te elfder ure moeten annuleren. Omdat het geld er niet was. De derde keer was het gelukkig wel raak. KROKIDAS: Hij heeft drie jaar geleden al toegezegd. Dan zou je denken: we hebben een van de bekendste acteurs van zijn generatie, nu zal het wel snel loslopen. Niet dus. Gelukkig beet Daniel zich in dit project vast. Hij houdt zielsveel van poëzie én hij is joods, net als Ginsberg. Uiteindelijk heeft hij ook Dane DeHaan, Elizabeth Olsen en Jack Huston mee aan boord gebracht. Zonder Daniel zat ik hier nu niet.KILL YOUR DARLINGS 12/10, 22 uur; 13/10, 20 uur; 14/10 om 17.30 uur. DOOR DAVE MESTDACH