Over het algemeen zijn spotjes met celebrities tamelijk saai en weinig inventief, of u moet die enkeling zijn die Antonio Banderas met een zak chips grootse cinema vindt. Maar dat is anders als het talent van Hollywood zich achter de camera bevindt. Drie voorbeelden van sterke spots, geregisseerd door bekende regisseurs.

1984, enkele jaren geleden uitgeroepen tot ‘beste commercial aller tijden’, is geregisseerd door Ridley Scott, de man achter Alien en Blade Runner. Apple wou met het filmpje zijn nieuwe Macintosh lanceren én het monopolie van IBM aanvallen. In een Orwelliaanse wereld bestookt Big Brother (IBM dus) van op een monitor een massa arbeiders met propaganda, tot een loopster met een T-shirt van Macintosh een hamer in het scherm slingert. Een schoolvoorbeeld van hoe je je boodschap in eenvoudige maar uiterst sterke beelden kunt overbrengen. Apple heeft overigens dit voorjaar van het spotje, dat 1,6 miljoen dollar kostte en maar één keer is uitgezonden (tijdens de Super Bowl in 1984), een wat aangepaste versie gemaakt, waarin de loopster een I-Pod heeft omgegord.

David Lynch is een Hollywoodregisseur die zijn neus niet ophaalt voor reclame. Hij heeft al commercials gemaakt voor Adidas, Calvin Klein, Giorgio Armani en Tresor, en deed zelfs een Twin Peaks-parodie voor het Japanse (!) koffiemerk Georgia. Nog vreemder echter is de reeks spotjes die de cultmeester maakte voor Clear Blue, een Amerikaanse zwangerschapstest. In de drie filmpjes zie je een actrice een test doen en terwijl ze wacht, duiken overal de woorden Yes en No op. Very Lynch, vooral als je weet dat de regisseur zijn hoofdrolspeelster een echte test liet doen en die bij de opnames verving door een test van een zwanger crewlid, gewoon om de verrassing echt te doen lijken. Lachen!

De Europese Ikea-reclame is al leuk, maar wat de meubelketen op de Amerikaanse markt loslaat, is nog een stapje hoger. Op zoek naar een hip imago ging Ikea aankloppen bij enkele jonge regisseurs. Wes Anderson ( The Royal Tenenbaums) maakte twee schitterende filmpjes, Kitchen en Living Room, maar nog beter is Lamp van Spike Jonze ( Being John Malkovich, Adaptation). Een oude lamp wordt op straat gezet, en moet daar zoveel regen en wind verduren dat je medelijden krijgt. Tot een man met Zweeds accent zegt: ‘Many of you feel bad for the lamp. That is because you’re crazy. It has no feelings, and the new one is much better.’De kijker uitschelden, het is een heel nieuwe aanpak, maar het werkte, want de omzet van Ikea ging na de campagne danig de hoogte in.

(S.W.)

Door Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content