THOMAS DE THIER

BEL-FR 2003 , met SOPHIE MUSEUR, FRANCIS RENAUD, ULYSSE DE SWAEF. 23.15 - LA DEUX

In zijn opmerkelijke regiedebuut vertelt de jonge Waalse cineast Thomas de Thier het aandoenlijke verhaal van een moeder (Sophie Museur) die haar 6-jarig zoontje verliest, wegglijdt in een diepe crisis en haar dagen slijt met doelloos ronddolen door de postindustriële ruïnes in en rond Genappe. De synopsis doet misschien een saai en deprimerend melodrama vermoeden - zo'n vriesbui van een film waarin de personages voortdurend naar hun polsen staan te gapen - maar De Thier weet er een opvallend warme gloed in te steken. Veel woorden heeft hij daarvoor niet nodig: veel belangrijker dan de spaarzame dialogen zijn de meticuleus opgebouwde cadrages, de minimalistische soundtrack (vol natuurgeluiden) en de picturale fotografie van opnameleidster Virginie Saint-Martin; elementen die de film doen voorbijtrekken als een rouwstoet van poëtische, beladen beelden. Niet alle scènes zijn even geloofwaardig en af en toe dreigt de gestileerde mooifilmerij - denk aan Terrence Malick à la wallonne - de emotionele kern een beetje te verstikken, maar De Thier geeft blijk van groot vakmanschap en heeft tenminste het lef om zelfs bij zijn lowbudgetdebuut de platgetreden paden van de narratieve cinema te verlaten.

Fusion (The Core) * Jon Amiel, VS 2001. Uiteraard moet je er niet voor thuis blijven, maar een campy actiethriller met goed volk als Hilary Swank, Aaron Eckhart en Stanley Tucci als een team wetenschappers dat zich naar de kern van de aarde boort in een soort nucleaire reuzendildo: het blijft schuldig genieten. De fletse digitale effecten - met het uiteenbarsten van Big Ben en het Colosseum als apocalyptische hoogtepunten - krijg je er van de Britse regisseur Jon Amiel (CopyCat, Entrapment) gratis bovenop. (20.40 - RTBF) L'ours Rouge (Un Oso Rojo) ** Adrian Caetano, Arg 2003. Centraal in deze efficiënte mix van psychothriller en larmoyant familiedrama staat 'Beer' (Julio Chavez), een uitgerangeerde gangster die na zeven jaar cel terugkeert naar zijn echtgenote, hoewel die inmiddels al een tijdje een relatie heeft met een andere vent. Misdaad en Straf in de Zuid-Amerikaanse onderklasse, in een gebalde no-nonsense-regie van Adrian Caetano. (22.50 - Arte)

(D.M.)