Zondag 3/6, 20.15 – Canvas

Bijna twee uren kortfilms op Canvas, en niet eens weggestopt na middernacht maar meteen na het nieuws: hoera voor Filmfestival Delicatessen 2012, met het beste van het Internationaal kortfilmfestival van Leuven. Daar wist de animatiefilm Crayon d’Amour van Gert Driesen te verleiden tot de publieksprijs.

Crayon d’Amour gaat over Archibald, een man die zijn echtgenote heeft verloren en de herinneringen aan haar niet durft los te laten. Het is een korte animatie over een rouwproces waarbij een krijtje, een crayon, een belangrijke rol speelt’, legt Gert Driesen uit. ‘Archibald is een personage dat ik eerder al had bedacht. Ik vond ‘m zo schattig dat ik hem wou zien bewegen. Archibald was in zichzelf gekeerd en nogal bang, en ik ben mij beginnen afvragen waarom. Zo ben ik op het verhaal van Crayon d’Amour gekomen.’

De film is heel ingetogen, zonder dialoog. Is dat jouw persoonlijke stijl?

GERT DRIESEN: Ik denk dat het nog te vroeg is om van een eigen stijl te spreken. Voor Crayon d’Amour ben ik als vanzelf bij deze aanpak uitgekomen door het personage van Archibald, die is niet gediend van grote bewegingen. Het moest net heel rustig en summier blijven. Misschien wordt dat ook wel mijn stijl. Ik hou van contrasten, van spelen met één lichtbron, één simpel kleurtje…

Je koos 3D-animatievoor ‘Crayon d’Amour’. Waarom?

DRIESEN: Ik weet dat het eigenlijk omgekeerd hoort te gaan, maar ik heb met Crayon d’Amour een verhaal bedacht dat zich voor de techniek van 3D zou lenen. Als student heb ik mij altijd toegelegd op 3D omdat het zo veel mogelijkheden heeft, je kan het er zelfs als tweedimensionaal laten uitzien als je wil.

Hoe raakte je geïnspireerd om animator te worden? Door een tekenfilm uit je kindertijd?

DRIESEN: Ik heb videobandjes vol tekenfilms gespeeld tot ze versleten waren, maar dat heeft me niet in mijn studiekeuze beïnvloed. Ik wist eerst niet eens dat animatie een studierichting was. Aanvankelijk ben ik begonnen met het studeren van conservatie en restauratie, maar de forse theoretische bagage die je daarvoor meekrijgt, lag me uiteindelijk niet. Op zoek naar iets anders ben ik uitgekomen bij animatie.

Heeft de publieksprijs op het Kortfilmfestival deuren voor jou geopend?

DRIESEN: Ik hoop alleszins dat het deuren zal openen voor een volgende animatie. Er is een verhaal in de maak, maar dat is nog heel vaag. Momenteel ben ik aan de slag bij animatiestudio Walking The Dog ( onder meer betrokken bij het Franse Un Monstre à Paris met Vanessa Paradis, nvdr). Ik vermoed dat dat komt omdat ze mij hebben opgemerkt met Crayon d’Amour.

Hoe ver reiken jouw ambities? Een eigen lange animatiefilm?

DRIESEN: Dat zou natuurlijk de absolute top zijn, maar daarvoor moet ik naar mijn gevoel nog veel leren. Wat dat betreft zit ik wel goed bij Walking The Dog. Momenteel werk ik mee aan de animatiereeks Picknick Met Taart. Een hele dag met 3D-taarten mogen spelen… (Lacht) Ik heb eigenlijk nooit durven dromen dat dit mijn dagelijkse job zou zijn.

(H.V.G.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content