Dertig jaar geleden pionierde de Nederlandse Lian Ong, toen als een van de eerder zeldzame vrouwelijke auteurs, al met serieuze onderwerpen in haar strips. Haar werk was uitgesproken feministisch en sexy tegeli...

Dertig jaar geleden pionierde de Nederlandse Lian Ong, toen als een van de eerder zeldzame vrouwelijke auteurs, al met serieuze onderwerpen in haar strips. Haar werk was uitgesproken feministisch en sexy tegelijk, in een kundig zwart-wit dat perfect paste bij de internationale strips voor volwassenen van die tijd. Na minder dan tien jaar hield ze er eind jaren negentig weer mee op. Prijzen won ze wel, maar de stap naar het buitenland bleef uit. De vrouwen van Lian Ong is een heruitgave van twee vroege albums: Stuifmeel en de kortverhalenbundel Fatale vrouwen. Vooral Stuifmeel blijft na dertig jaar nog helemaal overeind. Daarin bespiedt een mollige vrouw een mooie acrobaat terwijl die zich uitkleedt. Ze verleidt hem, ook al is hij homo, en dumpt hem na de seks. Stuifmeel is een sprookje, waarin Ong stereotypes omkeert en van de man resoluut een lustobject maakt. De manier waarop ze vrouwelijke seksualiteit viert en tegen vastgeroeste ideeën ingaat, is ook anno 2019 nog fris.