De Vloek van Vlimovost, vrijdag 2/1 û 23.05 Canvas
...

De Vloek van Vlimovost, vrijdag 2/1 û 23.05 Canvas De fans van surrealisme en sillyness hoeven na afloop van Het Peulengaleis niet met-een in een winterdepressie te sukkelen, want vanaf twee januari is er op vrijdagavond De Vloek van Vlimovost, de derde comedy-reeks van Patrick De Witte. Het wordt opnieuw een serie vol op zijn zachtst gezegd merkwaardige personages, zoals Ophelia het Orakel, De Golfspeler en De Ouwe Bastaard. Allemaal onbekende namen inderdaad, want van voorganger Kijk eens op de doos komt maar één personage terug: de Alliterende Detective. Hij ligt ook aan de basis van de titel, zegt De Witte. ' De Vloek van Vlimovost was oorspronkelijk gewoon een van de vele zinnetjes die ik had opgeschreven voor de Detective, maar het bleef in mijn geest hangen. Toen zag ik op een avond op A2 een oude griezelfilm in zwart-wit, met van die kartonnen decors, en dat vond ik zo mooi dat ik er een parodie op wou maken. Uiteindelijk hebben we korte spoof gedraaid, helemaal in de stijl van de jaren veertig, getiteld De Vloek van Vlimovost. Maar omdat er in iedere aflevering wel iemand de woorden 'De Vloek van Vlimovost' in de conversatie smokkelt, is het natuurlijk ook een uitstekende titel voor de hele reeks.' Dat enkel de Alliterende Detective de overstap heeft gemaakt, noemt De Witte een bewuste keuze. 'We krijgen de kans om een tv-programma te maken zoals wij dat willen, waarom zouden we onszelf dan herhalen? Ik besef dat veel mensen sommige personages willen terugzien, Plantman bijvoorbeeld, maar dat is voor ons niet interessant. Nu, Plantman komt even terug, maar niet in Vlimovost. Meer kan ik daar echter nu niet over vertellen.' De Wittes eerste programma Spike werd maar lauw onthaald door kijkers en kritiek. Kijk eens op de doos was echter wel een succes. Zijn verklaring voor die ommekeer is simpel. ' Spike was gewoon een schok, de kijkers moesten eraan wennen. Dat bleek al uit de waardering voor Spike Revisited(de herwerkte versie van Spike, sw), die een stuk beter was. Neen, ik heb nu niet het gevoel dat de tijd mij gelijk heeft gegeven. Ik vind kijkcijfers en waardering ook niet zo belangrijk. Ik wil gewoon mijn onnozelheid op televisie brengen, en als iemand daar kritiek op heeft, kan ik daarmee leven. Alleen als er echt niemand zou kijken, dan zou ik mij zorgen maken.' Om de eigen humorproducties beter te promoten, besloot Canvas om Het Peulengaleis wat vroeger op de avond uit te zenden, en het vrijdagse kostuumdrama op te schuiven. Voor De Vloek van Vlimovost komt men daarop echter terug. 'Het vroegere uitzenduur heeft Het Peulengaleis geen dienst bewezen', zegt De Witte. 'Blijkbaar waren de mensen de line-up op vrijdag zo gewoon dat ze het programma niet meer terugvonden. Dus wordt alles nu weer zoals vroeger. Nu, Kijk eens op de doos werd uitgezonden na Villa Politica, toch allesbehalve een goede motor, en we haalden telkens een kwart miljoen kijkers. Voor een programma voor de geoefende comedy-liefhebber is dat heel veel. Dus waarom zouden we klagen?' door STEFAAN WERBROUCK